Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu10032024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Benzina Noile majorări de accize favorizează GPL-ul, care micșorează cu 40% costul cu combustibilul

Noile majorări de accize favorizează GPL-ul, care micșorează cu 40% costul cu combustibilul

14statia gpl de pe bulevard evz

GPL-ul a devenit cea mai bună metodă de protejare a bugetului familiei împotriva majorării accizelor de la 1 aprilie. Comparativ cu sfârșitul lunii septembrie, benzina și motorina s-au scumpit cu aproximativ 60 de bani pe litru (50 de bani, ca urmare a majorării accizelor și modificării modului de calcul al acestora, și 10 bani ca urmare a majorării cotațiilor internaționale ale petrolului), ambele sărind de 6,25 lei /lîn acest timp prețul GPL-ului a rămas constant, undeva în jurul a 3 lei pe litru.

Chiar dacă necesită o investiție inițială de aproximativ 2-2,5 mii de lei, pentru achiziționarea instalației de GPL, costurile cu combustibilul vor scădea, la noile prețuri, cu aproximativ 40%. Astfel, în cazul unui Logan pe benzină, cu un consum de 8 litri la suta de km în București, și cu o medie de 1.000 de km parcurși pe lună, în cazul în care proprietarul optează pentru trecerea pe GPL, costul lunar cu carburantul nu va mai fi de 500 de lei, ci de numai 300 de lei.

Investiție amortizată în 10 luni

Calculul este făcut la prețurile carburanților din benzinăria OMV Petrom din Sos. Mihai Bravu nr. 485-489, unde benzina Standard ’95 costă 6,25 lei/l, motorina 6,38 lei/l, iar GPL-ul 3,01 lei/l. Îmbunătățirea instalațiilor de GPL au făcut ca, în comparație cu consumul de benzină, consumul de gaz să fie maxim cu 2 litri pe suta de kilometri mai mare. Astfel, la un consum de GPL de 10 l/100 de km, și cu o medie de 1.000 de km parcurși pe lună, costul lunar cu carburantul va fi mai mic cu 200 de lei în cazul trecerii Logan-ului pe gaz, ceea ce face ca în zece luni, după parcurgerea a 10.000 de km, investiția inițială să se amortizeze.

Acciză de peste două ori mai mică decât la benzină

Explicația prețului mai mic al GPL-ului în comparație cu benzina sau motorină constă în impozitarea favorabilă de care acest combustibil beneficiază, fiind considerat mai puțin poluant. Astfel, dacă acciza la benzină este de de 491,21 de euro la mia de litri, iar cea la motorină, de 400,395 euro la mia de litri, în cazul GPL-ului, acciza este mult mai redusă, de 128,26 euro pe mia de kilograme sau 221 euro pe mia de litri.

Însă chiar și în aceste condiții, statul ia, ca și în cazul benzinei, partea leului din prețul plătit de șoferi. Astfel, din cei 3,01 lei achitați de clienți pentru un litru de GPL, 1,63 lei (54,15%) iau calea bugetului de stat (1,047 lei acciza și 0,583 lei TVA) și numai 1,38 lei (45,85%) rămân comerciantului.

PreÈ› GPL - 3,01 lei/l, din care:

1,047 lei - acciza

0,583 lei - TVA

sau

1,63 lei - statul (54,15%)

1,38 lei - comerciantul (45,85%)

Pe locul 10 în UE

GPL este ieftin relativ cu benzina și motorina nu numai în România, ci și în restul Europei. Astfel potrivit Oil Bulletin, publicație oficială a Comisiei Europene, România se află pe locul 10 din 19 state care au raportat prețuri, în topul celui mai ieftin GPL, dacă se ia în calcul prețul cu taxe, și pe 8 dacă se ia în calcul prețul fără taxe. Dat fiind prețul ridicat al benzinei în UE, în majoritatea statelor GPL-ul costă mai puțin de jumătate din prețul benzinei.

Tag Cloud