Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu03282024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Rafinare si Marketing Austria apelează încă o dată la rezervele de carburanți pentru a evita penuria. Importurile din România și Germania - insuficiente

Austria apelează încă o dată la rezervele de carburanți pentru a evita penuria. Importurile din România și Germania - insuficiente

Presiunea pe prețurile carburanților din regiune se menține, pentru a evita o penurie în benzinării guvernul austriac decizând să apeleze încă o dată la rezervele strategice. Importul de carburanți, inclusiv din România sau din portul olandez Rotterdam, via Rin, nu au fost suficiente pentru ca mai multe stații din Austria să rămână fără motorină în urma accidentului de la începutul lunii iunie, în urma căruia 80% din capacitatea de procesare a rafinăriei Schwechat a devenit indisponibilă.

Pe 3 iunie, la rafinăria Schwechat, cu o capacitate anuală 10 milioane tone, de 2,5 ori peste cea a rafinăriei deținute de austrieci în România, Petrobrazi, a fost înregistrat un „incident mecanic”, care a afectat principala unitate de distilare a țițeiului și a rănit ușor două persoane. OMV susține că rafinăria va reveni la capacitatea normală de producție de-abia în partea a doua a trimestrului al treilea al anului, foarte probabil în luna septembrie.

Potrivit CEO-ului OMV, Alfred Stern, citat de Reuters, în prezent rafinăria funcționează doar la 20% din capacitate, iar compania austriacă compensează deficitul de producție prin achiziționarea de motorină și kerosen din Germania și România, dar și din Orientul Mijlociu, din Abu Dhabi, prin porturile din Trieste sau Koper.

Se pare însă că importurile nu sunt suficiente așa că guvernul austriac a decis luni să elibereze, pentru a doua oară în mai puțin de două luni, carburanți din rezervele sale naționale.

De această dată, vor fi eliberate 100.000 de tone de motorină și 45.000 de tone de benzină. Pe 4 iunie, cantitățile eliberate au fost de 112.000 de tone de motorină și 56.000 de tone de benzină.

Potrivit Reuters, deși nu au apărut semne evidente de lipsă de combustibil, cum ar fi cozile la benzinăriile austriece, au existat comercianții care au rămas fără motorină pentru scurt timp sau au limitat cantitatea pe care clienții o pot cumpăra.

În Ungaria, unde OMV deține 200 stații, și ca urmare a plafonării prețului, compania austriacă, dar și cea deținută majoritar de statul maghiar, MOL, au limitat cantitatea de benzină pe care un consumator o poate cumpăra pe zi a 50 de litri.

Asta după ce și guvernul maghiar a preluat exemplul celui austriac și a eliberat din rezervele sale strategice de carburanți o cantitate suficientă pentru acoperirea vânzărilor celor 200 de stații OMV din Ungaria pentru 10 zile, în vederea evitării unei penurii.

Ulterior, la mijlocul lunii iunie, și cea mai mare rafinărie din Ungaria, cu o capacitate de procesare anuală de 8 milioane tone, Dunărea, operată de MOL, și-a redus producția timp de 2 săptămâni în urma unui incendiu.

Potrivit oficialilor austrieci, rezervele de țiței și carburanți, care în mod normal acoperă un consum național mediu timp de 90 de zile, au ajuns la un nivel care permite asigurarea consumului național pentru 67,5 zile. Cea de-a doua eliberare de carburanți din rezervele strategice au reduce acest interval cu alte 5,8 zile.

Potrivit Bloomberg, în ultima lună, stațiile din Viena au fost alimentate inclusiv cu carburanți aduși din portul olandez Rotterdam, importurile din estul Austriei fiind afectate de situația tensionată de pe piața ungară, unde cererea este susținută de plafonarea prețului, iar oferta diminuată de oprirea rafinăriei Dunărea.

Barjele cu carburanți destinați pieței austriece au parcurs astfel peste 1500 km, pe Rin și Dunăre.

Fie direct, fie prin canalele și căile navigabile adiacente, râul Rin leagă Amsterdam, Rotterdam și Anvers, “capitala petrolieră a Europei, cunoscută sub numele de ARA, cu zone din Germania și nu numai.

Barjele din portul olandez pot ajunge până la Berlin în nord-est, în Austria și Elveția la sud și chiar până la Marea Neagră.

Volumul de produse petroliere transportate pe Rin s-a majorat în ultimul timp atât ca urmare a incidentului de la rafinăria OMV de lângă Viena, a închiderii pentru 2 săptămâni a celei maghiare, dar și a 2 din cele 3 rafinării germane din est care nu au produs combustibili într-un ritm normal în această lună, ca urmare a embargo-ului impus de UE importului maritim de țiței rusesc.

Rafinăriile de petrol Schwedt și Leuna care deservesc regiunea de est a Germaniei nu pot renunța cu ușurință la procesarea țițeiului rusesc, așa că autoritățile germane analizează viabilitatea creșterii transporturilor de combustibil cu barje pe Rin.

Numai că livrările pe Rin ar putea fi limitate. Râul are cel mai scăzut nivel din ultimii 15 ani în punctul cheie de navigație Kaub, ceea ce ar însemna că barjele, care deja sunt doar parțial umplute, ar putea fi nevoite să transporte cantități și mai reduse dacă nivelul apelor continuă să scadă în continuare.

În plus, costurile de transport pe Rin se află pe o pantă ascendentă, dublându-se în ultima lună, în care au ajuns la 40 de euro/tonă.

Tag Cloud