Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu03282024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Stiri pline de energie Stirile Pline de Energie Contabilitate si Fiscalitate Cu cât ar trebui să se ieftinească benzina și motorina de la 1 ianuarie, dacă guvernul ar respecta propriul Cod Fiscal?

Cu cât ar trebui să se ieftinească benzina și motorina de la 1 ianuarie, dacă guvernul ar respecta propriul Cod Fiscal?

benzina 43761500

Șoferii din România ar trebui să plătească de la 1 ianuarie cu 11 bani mai puțin pe litrul de benzină și cu 10 bani mai puțin pe cel de motorină, dacă guvernul ar respecta prevederile Codului Fiscal aflat în vigoare și ar renunța la ideea, neanunțată încă public, de a îngheța nivelul accizelor în lei.

Astfel, de la 1 ianuarie un litru de benzină ar trebui să coste 5,99 lei, iar unul de motorină 6,1 lei, față de actualele prețuri, de 6,1 lei, respectiv 6,2 lei, înregistrate la stația Petrom de pe Șoseaua Mihai Bravu nr. 321.

Și asta pentru că noul curs la care ar trebui calculate accizele pentru 2015 ar urma să scadă, potrivit prevederilor Codului Fiscal, de la 4,738 la 4,5375 lei lei pentru un euro.

Dat fiind faptul că nivelul cursului leu/euro publicat ieri în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, de 4,4093 lei pentru un euro, este mai mic decât cel înregistrat pe 1 octombrie 2013, de 4,4485 lei pentru un euro, și anul acesta ar trebui aplicată formula inventată de guvern anul trecut. În acest caz, potrivit “excepției” prevăzute la alineatul 2 al articolului 218, cursul care va fi folosit la calculul accizelor va fi cel de pe 1 octombrie 2013 (4,4485 lei), indexat cu rata anuală a inflației din luna septembrie. Potrivit proiecțiilor BNR, rata anuală a inflației pe trimestrul al treilea va fi de 2% (cu un interval de incertitudine de plus/minus 0,6%).

Curs de 4,5375 lei pentru un euro

Astfel, cursul la care ar trebui să se calculeze accizele pentru 2016, 4,5375 lei pentru un euro, ar fi cu 20 de bani sau cu 4,2% mai mic decât cel la care s-au calculat în 2015, de 4,738 de lei pentru un euro.

Cu alte cuvinte, chiar dacă în euro accizele ar rămâne aceleași, acciza la benzină, de exemplu ar trebui să scadă, ca urmare a evoluției cursului de schimb, de la 2.035 lei (429,59 euro) la mia de litri la 1.949 lei la mia de litri, iar cea la motorină de la 1.897 lei la (400,395 euro) la 1.816 lei la mia de litri.

Dacă guvernul ar decide prin minune să revină la intenții mai bune și să respecte prevederile Directivei Europene, șoferii români ar putea beneficia de reduceri mult mai semnificative. Astfel, un litru de benzină s-ar ieftini cu 19 bani (de la 6,1 la 5,92 lei), iar unul de motorină cu 17 bani (de la 6,2 la 6,03 lei).

În prezent (curs - 4,738):

Benzină - 6,1 lei, din care

companie - 2,885 lei

accize - 2,035 lei

TVA - 1,18 lei

Potrivit Codului Fiscal (curs - 4,5375):

Benzină - 5,99 lei, din care

companie - 2,885 lei

accize - 1,949 lei

Potrivit Directivei europene (curs - 4,4093):

Benzină - 5,92 lei, din care

companie - 2,885 lei

accize - 1,894 lei

În prezent (curs - 4,738):

Motorină - 6,2 lei, din care

companie - 3,103 lei

accize - 1,897 lei

TVA -1,2

Potrivit Codului Fiscal (curs - 4,5375):

Motorină - 6,1 lei, din care

companie - 3,103 lei

accize - 1,816 lei

Potrivit Directivei europene (curs - 4,4093):

Motorină - 6,03 lei, din care

companie - 3,103 lei

accize - 1,765 lei

Tag Cloud