Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sat04272024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Motorina Statul ar trebui să încurajeze deschiderea cât mai multor "ghișee fiscale" cu benzină și motorină

Statul ar trebui să încurajeze deschiderea cât mai multor "ghișee fiscale" cu benzină și motorină

Recenta eliminare a supraaccizei la carburanÈ›i auto a făcut ca România să aibă din nou cele mai mici preÈ›uri la benzină È™i motorină din Uniunea Europeană. Ceea ce ar putea încuraja creÈ™terea consumului de combustibil, astfel încât, la o adică, statul să nu piardă decât foarte puÈ›in sau deloc din încasări, cum s-a mai văzut È™i cu alte ocazii similare.

Dincolo de asta, însă, ce este cel mai important este că accizele pe carburanÈ›i auto sunt printre cele mai sigure, dacă nu cele mai sigure, venituri bugetare ale statului. Motivele sunt mai multe. ÃŽn primul rând, cererea pentru aceste produse este extrem de inelastică. Adică poate scădea, dar niciodată prea mult. ÃŽn al doilea rând, este foarte avantajos pentru stat sistemul de colectare a accizelor. Acestea sunt pur È™i simplu incluse, cu tot cu TVA, în preÈ›. Operatorii le iau de la clienÈ›i È™i le dau mai departe la stat. Simplu È™i fără echivoc, iar riscul de evaziune este minim spre inexistent.

Asta face ca benzinăriile să fie cele mai eficiente ghișee de colectare fiscală din România, iar companiile de distribuție de carburanți - cei mai profesioniști agenți fiscali. Cu precizarea că în funcţie de perioadă peste jumătate din preţul carburanţilor a fost reprezentat de taxe, deci benzinarii au satisfăcut preponderent interesele statului şi nu alte acţionarilor ce deţin business-ul!

ÃŽn aceste condiÈ›ii, te-ai aÈ™tepta ca Fiscul să se poarte mai frumos cu È™oferii, care furnizează o bună parte din veniturile bugetului de stat cumpărând benzină È™i motorină, dar È™i cu distribuitorii de carburanÈ›i, cei care colectează È™i virează accizele. Din păcate, însă, uneori lucrurile stau cu totul invers È™i e ca È™i cum statul ar vrea să pună beÈ›e în roatele relaÈ›iei furnizor-client, cea care de fapt îi umple vistieria. De exemplu, benzinarii sunt obligaÈ›i ca, la miezul nopÈ›ii, să își dea clienÈ›ii afară È™i să întrerupă vânzările, deÈ™i mulÈ›i È™oferi, profesioniÈ™ti sau nu, se deplasează noaptea. De ce? Pentru că, potrivit normelor în vigoare, la 12 noaptea se încheie nu doar ziua calendaristică, ci È™i cea fiscală, È™i trebuie să facă evidenÈ›a.

Cu alte cuvinte, sunt obligaÈ›i să le pese mai mult de stat decât de propriii muÈ™terii, deÈ™i nu È™i-au dat dorit deloc acest statut de agenÈ›i fiscali neremuneraÈ›i.  

Pe de altă parte, în mod ciclic, atunci când carburanÈ›ii se scumpesc, iar autorităților li se aduce aminte că o bună parte din preÈ›urile la pompă reprezintă taxe È™i impozite, guvernanÈ›ii își aduc aminte să acuze că industria distribuÈ›iei de carburanÈ›i are o structură "oligopolistă" È™i că nu e suficientă concurență pe această piață, care să pună presiune pentru scăderea preÈ›urilor. È˜i într-adevăr, o È›ară de dimensiunile României are doar circa 2.000 de benzinării, în timp ce în Austria, patria OMV, sunt peste 3.500.

Cine este însă de vină pentru acest lucru? ÃŽncă din urmă cu 4 ani, răspunsul era dat chiar de o instituÈ›ie de stat È™i anume Consiliul ConcurenÈ›ei. Astfel, într-un raport din 2016 al instituÈ›iei se arăta că piaÈ›a locală a carburanÈ›ilor auto are, în linii mari, structură de cartel, iar pentru sporirea competiÈ›iei se propunea eliminarea barierelor de reglementare la intrarea pe piață prin liberalizarea È™i simplificarea procesului de autorizare a înființării de noi benzinării, precum È™i încurajarea intrării pe piață a marilor lanÈ›uri de retail. Consiliul ConcurenÈ›ei dădea ca exemplu inclusiv o decizie a sa din 2010, prin care constatase încălcarea art. 8 din Legea concurenÈ›ei de către Consiliul General al Municipiului BucureÈ™ti, care decisese interzicerea construcÈ›iei de noi benzinării în zona inelului central al Capitalei, "fără a avea însă la bază o analiză/justificare concludentă cu privire necesitatea acestei hotărâri".

Pe scurt, dacă vrea să încaseze sume mai mari din accize È™i în acelaÈ™i timp preÈ›urile la carburanÈ›i să scadă, statul ar trebui să încurajeze deschiderea cât mai multor astfel de "ghiÈ™ee fiscale" cu benzină È™i motorină.

Tag Cloud