Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sun11172019

Last updateTue, 18 Jun 2019 8pm

Romana English
Back Home Stiri pline de energie Stirile Pline de Energie Contabilitate si Fiscalitate Chițoiu crede că mai puțin de 40% din costul de 50 bani cu majorarea accizelor va fi suportat de companii

Chițoiu crede că mai puțin de 40% din costul de 50 bani cu majorarea accizelor va fi suportat de companii

Daniel-Chitoiu

Companiile își vor asuma doar 10-20 de bani din presiunea fiscală de 50 de bani rezultată din majorările de accize și indexarea acestora cu rata inflației, restul de 30-40 de bani urmând a se vedea în preț, fiind astfel transferat consumatorilor. Cel puțin așa rezultă din declarațiile ministrului finanțelor Daniel Chițoiu care anticipează o scumpire a carburanților cu 30-40 de bani pe litru de la începutul anului viitor.

Anterior, Guvernatorul BNR Mugur Isărescu se declarase destul de liniștit în legătură cu eventualitatea creșterii prețurilor la carburanți și cu efectul inflaționist al acestora în urma majorării considerabile a accizelor, susținând că “producătorii” își vor asuma o mare parte din costul cu majorare impozitării.

Referindu-se la impactul limitat în preţuri al măsurilor fiscale, şeful BNR şi-a început explicaţiile argumentând că piaţa "nu înghite orice".  Mai mult, şeful băncii centrale susţine că dacă se adevereşte prognoza de cotaţie a preţurilor la benzină sau motorină, s-ar putea ca impactul să fie zero.

Presiune fiscală de 50 de bani pe litrul de benzină și motorină

Numai că, pentru a-și asuma o mare parte din majorarea de accize, și a nu o transfera consumatorului, companiile ar trebui să aibă stimulente economice în acest sens. Majorarea de accize a distrus aceste stimulente. Dacă anul trecut guvernul încasa 1.627 de lei din acciza pe 1000 de litri de benzină fără plumb și 1.494 lei din acciza pe mia de litri de motorină, după indexarea cu rata inflației și includerea taxei de infrastructură în acciză, va încasa 2.034,5 lei, respectiv 1.897 lei. Cu alte cuvinte va scoate numai din acciză, 409 lei la mia de litri în plus, în cazul benzinei, și 402 lei la mia de litri în cazul motorinei. Dacă adaugăm și TVA-ul aferent, acciza fiind inclusă în baza de impozitare a TVA, rezultă o presiune fiscală de peste 500 lei la mia de litru sau 50 de bani pe litru și în cazul benzinei și în cel al motorinei.

Statul vrea partea leului din prețul benzinei și motorinei

Dacă în prezent, înainte de majorare, din prețul unui litru de benzină, 51,07% revine comerciantului (din care acesta trebuie să-și achite costurile, cu materia primă, cu personalul plus investițiile și să rămână și cu o marjă de profit) și 48,83% statului (din accize și TVA), după majorare accizelor, dacă și-ar asuma integral această majorare, comerciantul ar benefica de numai 43% din prețul benzinei, iar statul de 57%.  Situația este similară și în cazul motorinei, unde în prezent, 53,89% din preț merge la comerciant și 46,11% la stat. După majorare, dacă prețul ar rămâne același (comerciantul și-ar asuma integral costul cu majorarea de accize), el ar rămâne cu numai 47,53%, iar statul s-ar bucura de 52,65%. 

În ipoteza în care ministrul finanțelor publice anticipează corect evoluția prețurilor, statul va lua în continuare partea leului din prețul carburanților. În ipoteza majorării cu 30 de bani a acestora, procentul din preț care revine statului va fi de 53,5% (3,16 lei), în cazul benzinei, și de 51% în cazul motorinei (3,059 lei), în timp ce comercianții vor trebui să se mulțumească cu un procent de 45,5% (2,64 lei), respectiv 49% (2,941 lei).

În ipoteza majorării prețului cu 40 de bani, statul va încasa un procent de 54% (3,185 lei), în cazul benzinei, și unul de 50,5% (3,079 lei), în cazul motorinei, în timp ce comerciantul se va “bucura” de un procent de 46% (2,715), în cazul benzinei, și de unul de 49,5% în cazul motorinei (3,022 lei).

Benzină - 5,5 lei/l (situația actuală)

51,07% - comerciant, 48,83% - statul din accize și TVA

1,065 lei - TVA

1,626 lei - accize

2,809 lei - comerciant

Benzină - 5,5 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul rămâne constant)

43% - la comerciant, 57% - statul din accize și TVA

1,065 lei -TVA

2,035 lei - accize

2,4 lei lei - comerciant

Benzina 5,8 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul se majorează cu 30 de bani)

45,5% -comerciant, 53,5% - statul din accize și TVA

1,125 lei - TVA

2,035 lei - accize

2,64 lei - comerciant

Benzina 5,9 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul se majorează cu 40 de bani)

46% - comerciant, 54% - statul din accize și TVA

1,15 - TVA

2,035 lei - accize

2,715 - comerciant

Benzină - 6 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul se majorează cu 50 de bani)

46,71% - comerciant, 53,29% - statul din accize și TVA

1,162 lei - TVA

2,035 lei- accize

2,803 lei - comerciant

Motorină - 5,7 lei/l (situația actuală)

53,89% comerciant, 46,11 % - statul din accize și TVA

1,134 lei - TVA

1,494 lei - accize

3,072 lei - comerciant

Motorină - 5,7 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul rămâne constant)

47,35% - la comerciant, 52,65% - statul din accize și TVA

1,1134 lei - TVA

1,897 lei - accize

2,699 lei - comerciant

Motorină - 6 lei/ l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul se majorează cu 30 de bani)

49% - comerciant, 51% - statul din accize și TVA

1,162 lei - TVA

1,897 lei - accize

2,941 lei - comerciant

Motorină - 6,1 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul se majorează cu 40 de bani)

49,5% comerciant, 50,5% - statul din accize și TVA)

1,181 lei - TVA

1,897 lei - accize

3,022 - comerciant

Motorină 6,2 lei/l (după majorarea de accize, ipoteza potrivit căreia prețul se majorează cu 50 de bani)

51,71% - comerciant, 48,29 - statul din accize și TVA

1 leu - TVA

1,897 lei - accize

3,103 lei - comerciant

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud