Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu03282024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Benzina Presiune pe prețul benzinei și motorinei: Ural-ul a atins maximul ultimilor 20 de ani în raport cu Brent-ul, iar leul pierde teren în fața dolarului

Presiune pe prețul benzinei și motorinei: Ural-ul a atins maximul ultimilor 20 de ani în raport cu Brent-ul, iar leul pierde teren în fața dolarului

30130604 - dolar titeiPrețul benzinei și motorinei din România a fost unul relativ stabil în ultimele după săptămâni, după majorările de la începutul lunii trecute cauzate de deprecierea destul de importantă a leului. Acesta pare a se afla, cel puțin temporar, într-o perioadă de acalmie, însă nu poate fi exclusă o viitoare deteriorare a cursului ca urmare a fundamentelor economice destul de șubrede și ca urmare a mișcărilor internaționale de retragere de capital de pe piețele emergente.

Pentru șoferii și companiile de transport din România, o altă știre însă pare mai îngrijorătoare, cel puțin pentru moment. Prețul țițeiului Ural, cel care este folosit de companiile românești în formula de calcul a prețului combustibililor, pare a se inflamat. Prima de tranzacționare a acestuia în raport cu Brent-ul, a atins maximul ultimilor 20 de ani.

Prețurile combustibililor în stațiile de benzinărie din România par a se fi calmat pentru moment. La benzinăria Petrom de pe Șoseaua Mihai Bravu, nr. 321, prețul celor două tipuri de sortimente de benzină este identic cu cel de pe 256 mai, și anume un litru de benzină Standard 95 costă 5,74 lei, în timp ce unul de benzină Extra 99, 6,16 lei. Cele două tipuri de motorină comercializate de OMV Petrom s-au scumpit între timp cu 7 bani pe litru, acestea ajungând la 5,84 lei motorina standard și 6,07 lei motorina Extra. În aceeași perioadă, euro s-a apreciat în raport cu leul, evoluând de la de la 4,4161 la 4,420 lei pentru un euro. Dolarul, moneda de referință pe piața produselor petroliere a câștigat și mai mult teren în fața leului, ajungând la 3,4165 de la 3,3881 pe 26 iunie.

Evoluția cursului euro/leu din ultima lună

20130705 - pret benzina motorina Ural 1

Evoluția cursului dolar/leu din ultima lună

20130705 - pret benzina motorina Ural 3

Benzina din România, în continuare pe locul al doilea în topul celor mai ieftini carburanți din UE

Potrivit Oil Bulletin, publicat de Comisia Europeană, pe 1 iulie, benzina din România se afla pe locul doi în topul celor mai ieftine benzine dinEuropa, după cea din Polonia (1,257 euro pe litru), cu un preț de 1,63 euro pe litru. Media din statele membre UE era de 1,598 euro pe litru, iar cea mai scumpă benzină o plăteau olandezii - 1,728 euro pe litru. În ceea ce privește motorina, România era devansată de Polonia și de statele Baltice, prețul unui litru de motorină fiind în țara noastră de 1,296 euro pe litru. Media UE era de 1,406 euro pe litru, cea mai scumpă motorină fiind comercializată în Suedia, la un preț de 1,63 ero pe litru.

Exporturile rusești de Ural, la minimul ultimilor cinci ani

Calmarea poate fi însă doar una temporară, mai ales dacă urmărim evoluția petrolului Ural, țițeiul de referință luat în calcul la stabilirea prețurilor combustibililor pe piața internă. Prima de tranzacționare a acestuia în raport cu Brent-ul a atins maximul ultimilor 20 de ani ca urmare a reducerii exporturilor maritime ale acestui tip de țiței. Dacă istori, în ultimele două decenii, Ural-ul s-a tranzacționat în medie cu un discount de 4 dolari față de Brent, în prezent el se tranzacționează la o primă de 73 de cenți față de acesta.

Întărirea Uralul-ui în fața concurentului său care domnește pe piața Europei Occidentale a coincis cu o reducere la minimul ultimilor cinci ani a exporturilor de Ural din portul Primorsk de la Marea Baltică și a celor din terminalul Novorossiysk, de la Marea Neagră.

"Această evoluție poate fi explicată prin majorarea activității rafinăriilor rusești pe timp de vară și prin majorarea exporturilor rusești către China, în defavoarea Europei", susține Andrey Kryuchenkov, analist la VTB Capital din Londra, citat de Bloomberg.

Rusia intenționează să exporte doar 905.610 de barili de Ural pe zi prin portul Primorsk în luna iulie, cel mai redus nivel din ultimii cinci ani. Nici în iunie, exporturile de Ural din Primosk nu au depășit un milion de barili. Exporturile de Ural din Novorossiysk din luna iulie vor fi cu 8% mai reduse decât cele din iunie, ajungând la un nivel de 693.276 de barili pe zi. Combinate, exporturile din cele două locații se vor situa îăn iulie la 1,6 milioane de barili, cu 21% mai reduse decât cantitatea de 2,02 milioane de barili exportate în aceeași perioadă a anului trecut.

O altă explicație ține de reducerea producției de Ural în Kazakhstan și Azerbaidjan, susține David Wech consultant la JBC Energy GmbH. Alături de redirecționarea sa către Asia și majorarea cantităților furnizate rafinăriilor poloneze și cehe prin conducta Druzhba, reducerea producției de Ural conduce la o reducere cu 300.000 de barili pe zi a ofertei de Ural.

Tag Cloud