Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Mon10072024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Rafinare si Marketing Vânzările retail de benzină și motorină ale MOL în România au scăzut marginal în 2014, din cauza majorării accizelor și reducerii cererii

Vânzările retail de benzină și motorină ale MOL în România au scăzut marginal în 2014, din cauza majorării accizelor și reducerii cererii

MOL rezultate

Vânzările retail de benzină și motorină ale companiei ungare MOL în România au scăzut marginal anul trecut, comparativ cu 2013, cu 1,2%, de la 498 la 492 mii tone, din cauza majorării accizelor la carburanți de către autoritățile de la București și a reducerii cererii.

Potrivit raportului anual al companiei, vânzările retail de benzină ale Mol în România au scăzut cu 3%, de la 133 la 129 mii tone, iar cele de motorină – cu 1%, de la 365 la 363 mii tone.

În ultimul trimestru al anului trecut, vânzările retail ale MOL în România au scăzut cu 2% față de T4 2013, de la 130 la 128 mii tone.

"Majorarea semnificativă a accizelor și scăderea cererii au continuat să aibă un impact advers asupra volumelor vândute în România și Croația, care au scăzut cu 2%", se precizează în raportul anual pe 2014 al celor de la MOL.

Ungurii dispuneau, la finalul anului trecut, de 159 de benzinării sub brand propriu în România, față de 147 la 31 decembrie 2013.

Recentul proiect de modificare a Codului Fiscal prevede, din 2016, scăderea accizei cu 20% la motorină (de la 1897,08 lei /1000 litri la 1.518,04 lei /1000 litri), cu 18,62% la benzina fără plumb (de la 2.035,40 lei /1000 litri la 1.656,36 lei / 1000 litri) şi cu 16,28% la benzina cu plumb (de la 2.327,27 lei /1000 litri la 1.948,23 lei /1000 litri). În plus, Guvernul promite scăderea TVA de la 24% la 20%.

Benzina și motorina s-ar putea ieftini cu 63, respectiv 74 de bani, în condițiile în care guvernul va adopta micșorările de TVA și accize promise, iar celelalte componente în funcție de care evoluează prețul carburanților, în special prețul internațional al petrolului și cursul de schimb leu/dolar, ar rămâne neschimbate. Cu alte cuvinte, benzina ar putea costa de la 1 ianuarie 2016 4,69 lei/l, mai ieftină cu 63 de bani față de actualul nivel de aproximativ 5,32 lei/l, iar motorina 4,75 lei/l, în scădere cu 74 bani față de actualul nivel de 5,49 lei/l.

Recent, Kinga Daradics, directorul general al MOL România, declara că piaţa de carburanţi din România ar putea stagna sau creşte uşor în acest an, susţinută de factori precum avansul vânzărilor de maşini noi.

"Suntem precauţi, dar şi optimişti în privinţa evoluţiei pieţei în 2015. Credem că este posibilă o stagnare a vânzărilor de carburanţi în volum, sau chiar o uşoară creştere. Este greu de făcut previziuni. Spre exemplu, anul trecut am văzut cum estimările despre piaţa carburanţilor vehiculate pe parcursul anului au variat de la minus 3% la minus 13%", a afirmat Daradics într-o întâlnire cu presa.

Daradics a adăugat că piaţa ar putea fi impulsionată inclusiv de proiectele de infrastructură "doar dacă progresează şi produc rezultate".

La rândul său, Lars Höglund, vicepreşedinte senior al diviziei de retail din MOL, a afirmat că grupul MOL vrea să ajungă între primii trei distribuitori de carburant pe fiecare piaţă în care activează, iar România este a treia cea mai importantă piaţă pentru grupul ungar.

"România este o piaţă cheie pentru MOL, între primele trei în care grupul ungar este prezent. Vrem să îmbunătăţim reţeaua, piaţa românească are potenţial de creştere. Vrem să continuăm să investim în România. Căutăm constant oportunităţi de extindere a reţelei, atât greenfield, cât şi achiziţii de staţii existente", a spus Höglund.

MOL a investit în 2014 în România aproximativ 11 milioane de euro în deschiderea a 12 benzinării şi va continua să investească pe piaţa locală.

Anul trecut, grupul ungar a cumpărat de Eni Italia peste 200 de benzinării în România, Cehia şi Slovacia. Eni deţinea în România 42 de staţii de distribuţie a carburanţilor care operau sub marca Agip.

MOL a anunţat recent că a finalizat achiziţia celor 42 de benzinării cumpărate de la Eni, şi a ajuns la o reţea de aproximativ 200 de unităţi de distribuţie a carburanţilor în România. Tranzacţia a fost perfectată în luna mai a anului trecut, iar MOL a ajuns să deţină aproximativ 2.000 de staţii de distribuţie a carburanţilor în 11 ţări.

Daradics a precizat că rebrandingul staţiilor Agip va fi încheiat "probabil" până la sfârşitul acestui an.

Tag Cloud