Ponta aruncă pisica în curtea CE și FMI: nemajorarea accizei la motorină aduce trimestrial un deficit de 550 milioane de lei la buget

ponta voinea chitoiu

UPDATE: Comisia Europeană (CE) este dispusă să negocieze cu guvernul român amânarea introducerii accizei la motorină, cu condiția ca acesta să vină cu măsuri care să aibă acelai impact bugetar, și anume de 550 de milioane trimestrial sau 2,2 miliarde anual.

"Sperăm ca în România să se ajungă la un acord cât mai repede. Noi suntem pregătiți să analizăm propuneri alternative care susțin creșterea economică și care au un impact bugetar echivalent și o calitate echivalentă cu cele agreate inițial", au precizat surse europene, citate de Agerpres.

Actualul guvern pare a nu dori să asculte argumente, ci cedează numai în fața vocii străzii. După ce a fost supus în ultimele două luni unui adevărat asediu argumentativ, atât de către specialiști, jurnaliști, cât și de către președinte sau reprezentanți ai mediului de afaceri, a fost nevoie de o grevă a transportatorilor pentru ca premierul Ponta să dea un pas înapoi și să anunțe posibilitatea amânării majorării accizelor cu 7 eurocenți, însă numai în cazul motorinei. La benzină rămâne cum au stabilit premierul și consilierii săi.

Acordul CE și FMI este însă necesar, iar șansele ca el să fie obținut sunt extrem de mici dat fiind efectul considerabil asupra încasărilor la buget. Dacă măsura se păstrează pe durata întregului an, guvernul va fi văduvit, potrivit propriilor calcule, de 1,505 miliarde lei numai din nemajorarea accizei, 362 milioane din TVA aferentă acestei accize și aproximativ alte 100 de milioane (89 milioane mai exact) din neaplicarea indexării cu rata inflației asupra celor 70 de euro la mia de litri de motorină. În total, aproximativ 1,95 miliarde de lei, adică numai puțin de 40% din totalul de 4,93 miliarde de lei anticipat de guvern din noile măsuri fiscale. Și acest calcul este făcut la o rată de colectare de 85%. La o rată de colectare de 100%, suma totală s-ar ridica la 2,2 miliarde de lei.

Pe primele trei luni numai, efectul va fi de peste jumătate de miliard de lei, mai exact 550 de milioane, la o rată de colectare de 100%.

Cu jalba-n proțap la Bruxelles

"Am discutat şi week-end şi astăzi Liviu Voinea a plecat la Bruxelles cu o anumită misiune din partea mea, aceea de a avea un acord final al Comisiei Europene pentru ca acciza de 7 cenţi să o aplicăm doar la benzină - benzina în România, ca preţ, este cea mai ieftină din toată Uniunea Europeană şi oricum nu afectează creşterea cu 7 cenţi economia în ansamblu- iar la motorină să amânăm, pentru moment, cu trei luni introducerea accizei, în aşa fel încât efectul asupra preţurilor bunurilor de consum să nu fie imediat, în aceste trei luni urmând să găsim soluţii dacă putem în continuare, doar pentru motorină, să avem un regim fiscal special", a spus Ponta.

Modificarea în privinţa accizei de 7 eurocenţi va fi efectuată în şedinţa de miercuri a Guvernului, dacă va exista acordul CE şi FMI.

Efect de 2,5 ori mai mare decât majorarea accizei la benzină

Șansele ca CE și FMI să-și dea acordul asupra acestei măsuri sunt extrem de reduse, dat fiind impactul pe care ea îl are în execuția bugetară. De altfel, în urmă cu o lună șeful delegației FMI la București, Andreea Schaechter, susținea că măsura cheie care a convins Fondul pe tema posibilității încadrării în ținta de deficit pentru 2014 a fost majorarea accizelor. Iar majorarea accizelor la motorină cântărește de două ori și jumătate cât majorarea celor la benzină, 1,867 miliarde de lei (acciză plus TVA), față de numai 810 milioane de lei (acciză plus TVA) încasări la buget din accizele majorate la cele două tipuri de combustibil. Foarte probabil, cele două instituții vor cere adoptarea de măsuri complementare menite a acoperi golul trimestrial de jumătate de miliard de lei.

Ponta vrea să arunce responsabilitatea în curtea benzinarilor, CE și FMI

Anunțul premierului este surprinzător și poate indica eșecul negocierilor cu reprezentanții companiilor, cărora li s-a propus adoptarea unei hotărâri de guvern aflate de luna trecută în dezbatere publică, privind revizuirea țintelor de biocombustibili în componenta carburanților, în schimbul nemajorării prețurilor la benzină și motorină.

N-ar fi exclus ca declarația premierului Ponta să nu fie decât un exercițiu de imagine, o tentativă de a  arunca responsabilitatea în curtea CE și FMI, după ce a încercat să o arunce în cea a benzinarilor. Astfel, dacă cele două instituții nu-și vor da acordul, Ponta va spune atât președintelui, care refuză să semneze memorandumul cu FMI, cât și opiniei publice, că el a făcut tot ce âi stătea în putere, dar că benzinarii și cele două instituții internaționale au refuzat să accepte

Citește și: