Culmea oportunismului fiscal: guvernul indexează cu rata inflației inclusiv noua taxă de infrastructură pentru a scumpi cu 50 de bani/l carburanții

ruwart-theft-comic

Guvernul Victor Ponta a depășit orice limită a oportunismului fiscal, introducând noua taxă de infrastructură în acciza pe benzină și motorină, pentru a o putea indexa cu rata medie a inflației înregistrată în septembrie, de 4,77%, și pentru a o putea include în baza de impozitare a taxei pe valoare adăugată.

Astfel, pe cifrele oficiale cuprinse în proiectul de cod fiscal, atât prețul benzinei, cât și cel al motorinei, ar trebui să se majoreze cu 50 de bani pe litru sau cu 9% în cazul benzinei (la actualul preț mediu de 5,5 lei pe litru) și 8,8% în cazul motorinei (la un preț mediu de 5,5 lei pe litru).

Potrivit propunerii de modificare a Codului fiscal, acciza la benzina fără plumb va urca de la 467 euro/tonă la 557,91 euro/tonă, respectiv de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi ridicată de la 391 euro/tonă la 473,85 euro/tonă, respectiv de la 330,39 euro/1.000 litri la 400,395 euro/1.000 de litri. Pentru petrolul lampant (kerosen) utilizat drept combustibil pentru motor, acciza va fi majorată de la 469,89 euro/tonă la 557,39 euro/tonă, respectiv de la 375,91 euro/1.000 litri la 445,91 euro/1.000 de litri.

Cu alte cuvinte, dacă anul trecut guvernul încasa 1.627 de lei din acciza pe 1000 de litri de benzină fără plumb și 1.494 lei din acciza pe mia de litri de motorină, după indexarea cu rata inflației și includerea taxei de infrastructură în acciză, va încasa 2.034,5 lei, respectiv 1.897 lei. Cu alte cuvinte va scoate numai din acciză, 409 lei la mia de litri în plus, în cazul benzinei, și 402 lei la mia de litri în cazul motorinei.

După includerea acestor accize în baza de impozitare a TVA, bugetul statului se va mai alimenta suplimentar cu alți 100 de lei la mia de litri, și în cazul benzinei și în cel al motorinei.

Rezultă o povară fiscală de 500 de lei pe 1.0000 de litri sau de 50 de bani pe litru, ceea ce echivalează cu o majorare a prețului benzinei de 9% și al motorinei de 8,7%

Un miliard de euro, "transferat" din buzunarul contribuabililor în cel al statului

Prin aceste măsuri, guvernul Ponta vrea să “transfere” numai puțin de un miliard de euro (0,5% din PIB) din buzunarele contribuabililor în buzunarele largi ale bugetului general consolidat numai de pe urma indexării accizelor cu rata medie anuală a inflației, de 4,77%, a introducerii noii taxe de infrastructură și a includerii acestora în baza de impozitare a TVA, potrivit unui proiect de ordonanţă de modificare a Codului Fiscal.
Cu toate că aceste taxe majorate sunt taxe impuse pe consum, iar veniturile suplimentare pe care statul le estimează, după regula de trei simplă probabil, depășesc 0,5% din PIB, BNR susține în continuare că impactul inflaționist va fi infim.
Veniturile statului din din accize vor crește anul viitor cu numai puțin de 18% față de cele prognozate pentru acest an. La baza acestei creșteri stă majorarea actualului nivel al accizelor, calculat în lei la cursul de 4,5223 de pe 1 octombrie anul trecut, cu rata medie anuală a inflaţiei calculată în septembrie, Guvernul anticipând că va încasa suplimentar la buget de 3,44 miliarde lei din această indexare, din creşterea accizelor la benzină şi motorină şi din interzicerea primelor la vânzarea de tutun şi alcool.
Guvernul anticipează un plus de venituri din accize de 3,44 miliarde lei (aproape 800 milioane de euro), rezultat din indexarea nivelului actual cu rata medie a inflației la septembrie, de 4,77%, şi majorarea accizei la benzină şi motorină şi kerosen cu 7 eurocenţi pe litru. La acestea se mai adaugă TVA-ul aferentă acestor accize dar și a noii taxe de infrastructură, de 825 de milioane, din care se scad anumite venituri din TVA care vor fi pierdute în urma trecerii la sistemul opțional de TVA la încasare, astfel că veniturile suplimentare de TVA pentru anul viitor vor fi de doar 764 milioane de lei.