In Romania nu numai oferta sta cu ochii pe cerere, ci si Statul - cazul timbrului verde auto

20130207 - Timbrul verde
Screen Shot 2013-02-07 at 5.59.21 PM

Impunerea unui mod de calcul diferentiat al timbrului verde in functie de combustibilul folosit, benzina sau motorina, n-are nimic de-a face cu poluarea, ci cu trendul ascendent al cererii autohtone de autovehicule diesel, in pofida ritmului mai alert de scumpire al motorinei, raportat la cel al benzinei. 

In general, intr-o economie de piata, cererea este cel mai atent supravegheata de oferta. producatorii si furnizorii find extrem de sensibili la preferintele consumatorilor. Incepand cu secolul XX, in care nivelul taxarii a explodat pur si simplu, comparabil cu celelalte perioade ale istoriei, un alt actor este extrem de reactiv la preferintele indivizilor: statul. Si nu pentru a le satisface, asa cum sustin politicienii, ci pentru a-si maximiza profitul. Rand pe rand, sectoare cu o elasticitate a cererii extrem de redusa, precum cele calificate drept vicioase (tutun sau alcool) sau cele care au fost catalogate drept producatoare de externalitati negative (sectorul energetic in special) au fost supraimpozitate, pana cand, in pofida structurii de proprietate, statele sunt cele care obtin venituri mult mai mari decat profiturile proprietarilor privati ai respectivelor companii.

Motorina e mai poluantă?!

Noul guvern Ponta a decis sa ridice aceasta politica economica de cvasi-nationalizare la nivelul de arta. Ultima gaselnita: timbrul verde de mediu  urmeaza a fi platit de proprietarii de masini in mod diferit in functie de combustibilul folosit: benzina sau motorina. Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a recunoscut azi ca se discuta posibilitatea calcularii in mod diferit a timbrului de mediu care va fi platit de proprietarii de automobile cu motoare pe benzina si a celui care va reveni posesorilor de masini cu motor pe motorina. Motivul invocat pentru aceasta diferentiere: motorina este mai poluanta!.

"Fata de ceea ce am prezentat pe site-ul Ministerului Mediului ca propunere, in momentul de fata luam in calcul o formula de calcul separata pentru motoarele care utilizeaza benzina si pentru cele care utilizeaza motorina", a spus Plumb, precizand ulterior ca formula de calcul va ramane aceeasi, dar ar putea fi cuantumuri diferite pentru cele doua tipuri de motoare, "dat fiind faptul ca motoarele diesel au un plus de particule care polueaza".

Cererea de diesel a depășit-o pe cea de autoturisme pe benzină

Dar acesta sa fie adevaratul motiv? Daca analizam evolutia cererii de autoturisme, se poate observa un trend ascendent in ceea ce priveste vehiculele diesel in pofida pretului mai mare al motorinei si al tendintei de crestere mai accelerate a acesteia in comparatie cu benzina. In primele 11 luni ale anului 2012 s-au achizitionat in Romania, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), 33,980 de autoturisme diesel, reprezentand 50,8% din piata, si numai 32.853 de autoturisme pe benzina (49,2% din piata). Modificarea de structura fata de 2011 este una dramatica. In 2011, romanii au cumparat numai putin de 52.992 de masini pe benzina (60% din piata) si 36.035 de vehicule diesel (40% din piata). Acest lucru arata atat o schimbare evidenta a preferintelor consumatorului autohton, dupa modelul european, cat si o elasticitate mult mai redusa a cererii de autoturisme diesel fata de cea pentru masini pe benzina (vezi grafic).

Ritmul de scumpire al motorinei, mai accelerat

Elasticitatea mai redusa a cererii de autoturisme diesel este evidenta mai ales daca luam in calcul si evolutia pretului combustibililor in aceasta perioada. Benzina s-a scumpit in perioada 09.01.2011-14.01.2013 cu 4,8% (cu 6 centi pe litru de la 1,23 euro la 1,29 euro) in timp ce motorina s-a scumpit cu 6,3% (cu 8 centi pe litru, de la 1,27 euro la 1,35 euro). In acest timp moneda nationala a pierdut 1% in fata monedei euro, cursul evoluand de la 4,34 lei la 4,38 lei pentru un euro.

Iar pe viitor, situatia nu pare a se modifica, Europa producand in continuare benzina in exces. Temporara criza de benzina de pe coasta de este a SUA s-ar putea sa ajute rafinariile europene pe termen scurt, insa pe de alta parte le va va si descuraja sa-si restructureze productia in favoarea motorinei.

Miscarea guvernului Ponta nu este una noua, ea fiind importata din politicile practicate de celelalte state, avide si ele dupa banii contribuabililor.  Majoritatea statelor europene si asiatice nu accizau sau accizau la un nivel mult mai redus motorina in comparatie cu benzina, considerand motorina un tip de combustibil mai eficient si mai putin poluant. Drept urmare, 50% din autovehiculele nou-vandute in Europa sunt echipate cu motoare diesel, procentul fiind mult mai ridicat in cazul Asiei.

In plus, flotele comerciale sunt majoritar mari consumatoare de motorina, iar motoarele folosite in diferite industrii utilizeaza acelasi tip de combustibil. Iar in unele domenii, precum agricultura, pretul motorinei este subventionat in multe state.

Asa se face ca, potrivit secretarului general al Asociatiei Industriei Peroliere Europene, Isabelle Muller, modificarea structurii consumului de combustibil de la benzina catre motorina va fi extrem de provocatoare pentru rafinarii. In 2007, ponderea benzinei in totalul cererii europene de combustibili era de 22% si urmeaza sa scada pana la 8,5% in viitor. In schimb, cererea de motorina va avea un trend opus, sustinea Muller anul trecut. Ea va creste de la 40% in 2007 la 48% in viitorul apropiat.

Cererea de motorina s-a dublat în cinci ani

In Romania, piata combustibililor a evoluat spectaculos in ultimii ani. Daca in 2005 consumul de benzina era de 1.530 mii de tone, iar cel de motorina de 2.880 mii de tone, in 2010 romanii au consumat 1.480 de mii de tone de benzina si 4.100 mii de tone de motorina. Cu alte cuvinte, daca in 2005 cererea de motorina era de 1,8 ori mai mare decat cea de benzina, in 2010 aceasta a fost de 2,8 ori mai mare. Aceasta evolutie a cererii nu putea fi ignorata de piata. Cu atat mai putin de stat si agentiile sale fiscale.

Asa se face ca in aceasta perioada a avut loc o inversare a preturilor relative ale celor doua produse. Proces care probabil ca va continua, cu atat mai mult cu cat OECD, in raportul sau World Oil Report, semnalizeaza, la randul sau, existenta unui surplus de oferta pe piata benzinei si a unui deficit pe cea a motorinei. Si, in pofida opiniei comune, aceste produse nu sunt substituibile.

O rearanjare a pietei, atat a celei producatoare de autovehicule (in sensul producerii mai multor autovehicule pe benzina), cat si a celei de rafinare (in sensul schimbarii procesului tehnologic in vederea sporirii productiei de motorina) este un fenomen de lunga durata, care nu va putea corecta eroarea de estimare initiala decat pe termen lung. In actualele conditii, singura solutie pentru stabilirea unui echilibru relativ pe piata este majorarea pretului relativ la motorina, proces de urma caruia va beneficia in primul rand statul, pe de o parte ca urmare a nivelului superior de incasari din accize si TVA in urma vanzarii combustibilului, iar pe de alta, de pe urma timbrului verde mai ridicat impus autoturismelor diesel.