La americani, ca la români: banii din taxele pe carburanți sunt deturnați de la infrastructura rutieră

taxe carburanti

În România, premierul Victor Ponta a promis, inițial, că banii din acciza suplimentară pe motorină, de 7 eurocenți pe litru, impusă de la 1 aprilie, vor fi folosiți integral pentru construirea de autostrăzi. Recent, însă, acesta a recunoscut că acești bani vor fi folosiți pentru acoperirea deficitului bugetar creat de reducerea CAS.

În Statele Unite, cea mai mare parte a taxelor pe carburanți auto, benzină și motorină, sunt stabilite, impuse și colectate la nivel local, de către fiecare stat al SUA, care, ulterior, cel puțin teoretic, utilizează banii încasați pentru extinderea, întreținerea, repararea și consolidarea infrastructurilor rutiere din jurisdicția proprie.

Numai că, în realitate, mai ales în ultima vreme, lucrurile nu mai stau chiar așa. Statele americane utilizează o proporție tot mai mare din sumele încasate din taxarea benzinei și motorinei pentru alte cheltuieli bugetare, precum și pentru achitarea datoriilor locale, ceea ce la face din ce în ce mai dependente de alocările de la guvernul central federal în cea ce privește construirea și repararea de drumuri și poduri, scrie The Wall Street Journal.

Nici la centru nu mai sunt bani

În acest scop, există, la nivel central-federal, instituția numită Highway Trust Fund, în care intră bani din taxa federală pe carburanți (18,3 cenți pe galonul de benzină și 24,4 cenți pe galonul de motorină), precum și din accize pe carburanți. Fondul alocă sume suplimentare către state pentru finanțarea lucrărilor de infrastructură rutieră și finanțează proiecte de dezvoltare a transportului în comun.

Problema este că, în prezent, și Highway Trust Fund a rămas fără bani, iar în Congres se dă o luptă politică între susținătorii și oponenții refinanțării de la bugetul general a acestuia. Camera Reprezentanților a aprobat, pe 15 iulie, o măsură provizorie, care alocă fondului 10,8 miliarde de dolari pentru a supraviețui, în vederea evitării stopării tuturor lucrărilor de infrastructură din SUA, care ar fi generat sute de mii de pierderi de locuri de muncă.

Însă dacă Congresul nu va aproba o reglementare permanentă de finanțare a fondului, pentru care, cel mai probabil, va fi nevoie de majorarea taxei federale pe carburanți. Highway Trust Fund va înceta orice fel de alocări către state începând cu 1 august.

Datoriile, ca un ștreang de gât

Pentru a da câteva exemple, statul Texas cheltuie un sfert din cât încasează din taxa locală pe carburanți pe finanțarea programelor publice de învățământ. În Kansas, o bună parte din banii din taxa locală pe benzină și motorină finanțează cheltuielile programului de asigurare și asistență medicală pentru cei cu venituri mici, Medicaid.

Mai mult, pentru că nu le ajungeau niciodată banii din taxe locale pe carburanți pentru finanțarea lucrărilor de infrastructură, statele s-au și împrumutat masiv, prin emisiuni de obligațiuni, pentru a face rost de banii de drumuri care le lipseau. Acum, o bună parte din ce încasează din taxe se duce pe plata dobânzilor la aceste obligațiuni, care constituie, de altfel, una dintre cele mai împovărătoare cheltuieli ale autorităților statale.

"Multe state s-au împrumutat emițând obligațiuni pentru a accelera lucrările de infrastructură rutieră, iar acum constată că nu mai au bani să plătească dobânzile datorate. Aceste obligațiuni sunt un adevărat ștreang la gâtul statelor", spune Allen Biehler, fost președinte al Departamentului pentru Transport al statului Pennsylvania.

Încasări sub așteptări

New Jersey și-a bugetat pentru acest an încasări din taxe locale pe carburanți de 541 milioane dolari, din care 516 milioane vor fi destinați exclusiv achitării de dobânzi la obligațiunile în vigoare, care se ridică la suma totală de 1 miliard de dolari. Anul trecut, New York-ul a colectat circa 2 miliarde de dolari din taxe pe carburanți, închierieri de mașini și altele asemenea. Toți banii au mers într-un fond special, din care s-au plătit dobânzi de 1,4 miliarde dolarri. În 2008, autoritățile din New York au avut de plătit dobânzi de doar 870 milioane dolari.

Statul Washington estimează că, în următorii 10 ani, va cheltui 70% din veniturile rezultate din taxarea carburanților pe dobânzi.

În multe state, încasările din taxe pe carburanți s-au situat sub nivelurile estimate de autorități, din cauza înmulțirii mașinilor cu consum optimizat, dar și a creșterii economice slabe. La nivel național, încasările din taxe locale pe benzină și motorină se ridică la peste 40 miliarde dolari anual.

Taxele locale pe carburanți merg de la 71,3 cenți/galon în California la 12,4 cenți/galon în Alaska. În unele state, cu ar fi Ohio, Minnesota sau Missouri, legislația locală stipulează că maxim 20% din veniturile colectate din taxare carburanților pot fi folosite pentru plata dobânzilor la obligațiuni, pentru a rămâne suficienți bani și pentru lucrări de infrastructură.

Datori timp de 30 de ani

Alte state, însă, au luat-o pe o cale diferită. În 2001, Oregon a emis obligațiuni pentru a finanța proiecte de autostrăzi. Cheltuielile anuale pe lucrări de infrastructură în Oregon s-au dublat, de la 350 milioane dolari în 2002 la aproape 700 milioane dolari în 2009. Banii au fost folosiți pentru repararea a sute de poduri, reasfaltarea drumurilor, lărgirea benzilor de circulație și reorganizarea nodurilor de autostrăzi.

Cele mai multe din proiecte au fost finalizate, însă plata datoriilor contractate va dura decenii la rând. Statul Oregon plătește anual dobânzi de circa 210 milioane dolari, ceea ce reprezintă circa 35% din totalul cheltuielilor legate de infrastructură.

"Abordarea noastră a fost prudentă, însă plata datoriilor va lua 30 de ani. Toți banii Departamentului, inclusiv taxele pe carburanți, se duc pe dobânzi, lucrări de întreținere de rutină și cheltuieli administrative. Nu mai avem deloc bani pentru proiecte noi. Nu vom mai primi nici un ban din partea autorităților statale, astfel că vom fi total dependenți de finanțările venite de la guvernul federal", spune Travis Brouwer, director adjunct al Departamentului pentru Transport al statului Oregon.