Noile contracte de furnizare a energiei electrice nu scumpesc curentul

cez-distributie-a-investit-67-milioane-euro-intr-o-statie-electrica

 

Consumatorii vor trebui să se obișnuiască începând din acest an cu un nou tip de factură și să fie conștienți că, și în situația cu care nu semnează propriu-zis un nou contract cu firma furnizoare de curent electric, vor beneficia de clauzele unui nou model de contract elaborat de agenția reglementatoare din România. În plus, chiar și în cazul nesemnării noului contract, nu le va “tăia” nimeni curentul electric și nu le scumpi nimeni artificial “kilowatul”.

Motivul: ANRE a emis un nou ordin, 88, prin care reactualizarea contractelor de furnizare la clienții casnici constituie obligație legală, atât din partea furnizorului, cât și a clientului. Ordinul ANRE Ordinul 88 conține modelul Contractul Cadru aprobat de ANRE, dar și generale pentru furnizarea energiei electrice, modelul facturii de energie electrică și modelul convenției de consum.

Procesul de recontractare a început de la jumătatea acestui an și va dura, dat fiind numărul mare de clienți (7 milioane de persoane fizice și juridice), mai mult de doi ani, până pe data de 1 octombrie 2017.

De altfel, companiile furnizoare de curent electric au creat pagini de web speciale informării clienților în legătură cu prevederile ordinului ANRE și cu etapele procesului de recontractare. CEZ, de exemplu, susține că dorește să vină în ajutorul clienților, pentru ca efortul depus de aceștia să fie minim: “Pentru toți clienții care au aceeași adresa de corespondență cu adresa locului de consum (peste 95% din cei peste 1,1 milioane de clienți casnici CEZ - n.r.), distribuirea noului contract se va face prin personalul specializat în citirea contoarelor, care va prezenta clientului contractul personalizat și precompletat, va asigura consultanta și consiliere clientului pentru semnare, și chiar va returna către departamentul abilitat CEZ, contractele semnate de către client. Toți clienții au la dispozitie website-ul www.cezinfo.ro pentru informații detaliate despre procesul de recontractare”.

Consumatorii nu rămân fără curent dacă nu semnează noul contract

Chiar dacă consumatorii nu au primit noul contract (furnizorul are obligația de a transmite către client noul contract până la finalul perioadei de doi ani) și nu l-au semnat, asta nu înseamnă că nu mai au drepturi și obligații legale, până la data intrării în posesia noului contract rămânând în vigoare cel vechi.

Cu alte cuvinte, consumatorii nu trebuie să se teamă că rămân fără curent electric în eventualitatea în care nu au semnat noul contract. De altfel, nici dacă îl primesc și nu îl semnează, consumatorii nu pot fi deconectați de la rețea. Potrivit ordinului ANRE, în situația în care contractul, chiar dacă a fost primit de consumator, dar nu este semnat și returnat, el poate fi considerat în vigoare, în baza comunicării către client a noului contract. Chiar dacă, potrivit ordinului ANRE, clienții au la dispoziție 30 de zile pentru semnarea și returnarea contractului către furnizor, el va intra în vigoare, indiferent dacă a fost semnat sau nu.

Contractul poate fi considerat în vigoare începând cu data de 1 a lunii următoare celor 30 de zile de la comunicare. Excepție fac doar situațiile în care, în acest interval de timp, clientul comunică furnizorului o solicitare de modificare/completare a clauzelor contractuale negociabile sau refuzul de semnare a contractului.

Noile contracte nu modifică prețul energiei electrice, acesta fiind stabilit de ANRE

Consumatorii nu trebuie să se teamă nici că, prin noul contract, va fi modificat cumva prețul energiei electrice, acesta fiind reglementat, adică aprobat și calculat de ANRE. Dimpotrivă însă, semnarea noului contract ar putea fi o oportunitate pentru negocierea cu furnizorii a unor soluții tarifare personalizate, menite a-i ajuta să identifice cea mai buna formula de calcul al costului facturii, personalizat pe consumul lor.