Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu04182024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home

14 items tagged "ieftiniri benzina"

Results 1 - 14 of 14

Cu cât ar trebui să se ieftinească benzina și motorina de la 1 ianuarie, dacă guvernul ar respecta propriul Cod Fiscal?

Category: Contabilitate si Fiscalitate
Creat în Thursday, 02 October 2014 08:13

benzina 43761500Șoferii din România ar trebui să plătească de la 1 ianuarie cu 11 bani mai puțin pe litrul de benzină și cu 10 bani mai puțin pe cel de motorină, dacă guvernul ar respecta prevederile Codului Fiscal aflat în vigoare și ar renunța la ideea, neanunțată încă public, de a îngheța nivelul accizelor în lei.

Astfel, de la 1 ianuarie un litru de benzină ar trebui să coste 5,99 lei, iar unul de motorină 6,1 lei, față de actualele prețuri, de 6,1 lei, respectiv 6,2 lei, înregistrate la stația Petrom de pe Șoseaua Mihai Bravu nr. 321.

Și asta pentru că noul curs la care ar trebui calculate accizele pentru 2015 ar urma să scadă, potrivit prevederilor Codului Fiscal, de la 4,738 la 4,5375 lei lei pentru un euro.

Dat fiind faptul că nivelul cursului leu/euro publicat ieri în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, de 4,4093 lei pentru un euro, este mai mic decât cel înregistrat pe 1 octombrie 2013, de 4,4485 lei pentru un euro, și anul acesta ar trebui aplicată formula inventată de guvern anul trecut. În acest caz, potrivit “excepției” prevăzute la alineatul 2 al articolului 218, cursul care va fi folosit la calculul accizelor va fi cel de pe 1 octombrie 2013 (4,4485 lei), indexat cu rata anuală a inflației din luna septembrie. Potrivit proiecțiilor BNR, rata anuală a inflației pe trimestrul al treilea va fi de 2% (cu un interval de incertitudine de plus/minus 0,6%).

Curs de 4,5375 lei pentru un euro

Astfel, cursul la care ar trebui să se calculeze accizele pentru 2016, 4,5375 lei pentru un euro, ar fi cu 20 de bani sau cu 4,2% mai mic decât cel la care s-au calculat în 2015, de 4,738 de lei pentru un euro.

Cu alte cuvinte, chiar dacă în euro accizele ar rămâne aceleași, acciza la benzină, de exemplu ar trebui să scadă, ca urmare a evoluției cursului de schimb, de la 2.035 lei (429,59 euro) la mia de litri la 1.949 lei la mia de litri, iar cea la motorină de la 1.897 lei la (400,395 euro) la 1.816 lei la mia de litri.

Dacă guvernul ar decide prin minune să revină la intenții mai bune și să respecte prevederile Directivei Europene, șoferii români ar putea beneficia de reduceri mult mai semnificative. Astfel, un litru de benzină s-ar ieftini cu 19 bani (de la 6,1 la 5,92 lei), iar unul de motorină cu 17 bani (de la 6,2 la 6,03 lei).

În prezent (curs - 4,738):

Benzină - 6,1 lei, din care

companie - 2,885 lei

accize - 2,035 lei

TVA - 1,18 lei

Potrivit Codului Fiscal (curs - 4,5375):

Benzină - 5,99 lei, din care

companie - 2,885 lei

accize - 1,949 lei

Potrivit Directivei europene (curs - 4,4093):

Benzină - 5,92 lei, din care

companie - 2,885 lei

accize - 1,894 lei

În prezent (curs - 4,738):

Motorină - 6,2 lei, din care

companie - 3,103 lei

accize - 1,897 lei

TVA -1,2

Potrivit Codului Fiscal (curs - 4,5375):

Motorină - 6,1 lei, din care

companie - 3,103 lei

accize - 1,816 lei

Potrivit Directivei europene (curs - 4,4093):

Motorină - 6,03 lei, din care

companie - 3,103 lei

accize - 1,765 lei

OMV Petrom ieftinește carburanții: cu 5 bani benzina și 3 bani motorina

Category: Preturi Motorina
Creat în Thursday, 08 May 2014 15:42

benzinarie petrom 2 06364600OMV Petrom, liderul de pe piața carburanților, cu un număr de 545 de stații (386 operate sub brand-ul Petrom, iar 159 sun brandul OMV) și o cotă de piață de 34% în 2013, a ieftinit carburanții de la miezul acestei nopți cu 5 bani la litrul de benzină și 3 bani la litrul de motorină.

Astfel un litru de benzină comercializat la stația din șoseaua Mihai Bravu, nr. 321 costa 6,25 de lei, față de 6,3 lei, cu cât se comercializa ieri, iar un litru de motorină 6,5 lei, față de 6,53 lei cu cât se tranzacționa ieri.

Mișcarea PMV Petrom vine în urma unei evoluții favorabile a prețului internațional al țițeiului Brent, care a scăzut de la 110 dolari pe baril, în zilele cele mai încinse ale crizei ucrainene, la 107,22 dolari pe baril în prezent, și la o lună de la majorarea de 41 de bani pe litru, provocată de creșterea accizelor cu 7 eurocenți pe litrul de combustibil.

Pe 1 octombrie 2013, în perioada în care a fost anunțată intenția de majorare a accizelor pentru acest an, la aceeași benzinărie, un litru de benzină Standard 95 costa 5,61 de lei, în timp ce unul de motorină standard, 5,88 lei.

Anul trecut, vânzările cu amănuntul ale OMV Petrom pe piaţa internă au fost de 2.405 mil. litri.

Vânzările comerciale din România ale OMV Petrom au fost de 625 mii tone, cu 27% sub nivelul anului trecut (2012: 857 mii tone). În mare măsură, scăderea a fost efectul vânzării Petrom LPG.

În România, volumele de vânzări cu amănuntul au rămas la același nivel, comparativ cu anul precedent, fiind de 4,41 mil. litri/benzinărie.

Prețul benzinei din România a atins cel mai redus nivel de la începutul anului

Category: Preturi Benzina
Creat în Tuesday, 08 October 2013 08:13

20130418 - pret benzina 2013Prețul benzinei a atins la finalul lunii septembrie cel mai redus nivel înregistrat de la începutul anului, de 1,234 euro pe litru, cu 1,5 eurocenți sub nivelul minim înregistrat până în prezent, pe 7 iunie 2013, potrivit datelor furnizate de Comisia Europeană, în raportul ei săptămânal, Oil Bulletin.

Motorina, în schimb, deși se află pe o pantă descendentă la rândul ei, se află cu 5,5 eurocenți peste nivelul minim înregistrat pe 7 iunie, de 1,258 euro pe litru, în prezent ea costând aproximativ 1,313 euro/litru, 

Șoferii români continuă să beneficieze de cea mai ieftină benzină din UE, numai omologii lor din Estonia putându-se lăuda cu un preț al benzinei mai mic de 1,3 euro pe litru, în timp ce consumatorii din Luxemburg, Polonia și Bulgaria plătesc undeva între 1,3 și 1,35 euro/l. Șoferii greci, olandezi și italieni, în schimb, se află la polul opus, achitând peste 1,7 euro pentru fiecare litru cumpărat.

Evoluția prețului țițeiului - principala explicație a ieftinirilor

În ceea ce privește prețul motorinei, România se află pe locul al treilea în topul celor mai ieftini carburanți diesel, după Estonia și Letonia. Balticii achită puțin sub 1,3 euro pe litru de motorină, în timp ce românii puțin peste - 1,313 euro/l.

Principala explicație a evoluției favorabile a prețurilor carburanților este evoluția prețului internațional al petrolului, aflat în scădere în ultimul timp. Tendința ar putea continua, în cazul în care puterea legislativă din SUA nu va majora plafonul de îndatorare al guvernului american. Un alt element care a contribuit la evoluția prețurilor carburanților a fost deprecierea dolarului în raport cu leul din a doua jumătate a lunii septembrie. Exceptând prima lună și jumătate a anului, perioadă în care dolarul s-a depreciat puternic în raport cu leul, nivelul cursului înregistrat la începutul lunii octombrie a fost cel mai scăzut din acest an, sub 3,3 lei pentru un dolar.

Dacă în ceea ce privește prețul benzinei, în mare parte produsă intern, România a evoluat într-un ritm mai accelerat comparativ cu celelalte state membre UE, în ceea ce privește motorina, în mare parte importată, aceasta a păstrat trendul UE. De altfel, din accizarea în vamă a produselor energetice din import (în special motorina) s-au încasat la buget, în 2012, 1,249 miliarde lei, cu 7,6% mai mult decât în 2011 (1,161 miliarde lei).

Benzina a atins minime anuale și în UE și în SUA

Și la nivelul statelor membre UE și al celor din zona euro, benzina se situează în apropierea minimului acestui an, fapt ce demonstrează importanța prețului internațional al petrolului. Nici în ceea ce privește Statele Unite ale Americii situația nu este diferită. Prețul mediu cu amănuntul la benzină a scăzut săptămâna trecută cu 5,8 cenți la 3,367 dolari pe galon, cel mai scăzut nivel înregistrat de pe 28 ianuarie. Prețurile la benzină plătte de consumatorii americani au scăzut 24,1 centi, sau 6,7%, în ultimii cinci săptămâni, după încheierea vacanței de vară, ce reprezintă vârful de consum sezonier. În plus, stocurile din SUA rămân în continuare la niveluri ridicate.

Prețurile la benzină au scăzut cu 12,5%, sau 48,3 cenți, față de aceeași perioadă a anului trecut.

În plus, estimările sunt în continuare pozitive pentru șoferii americani, media pentru luna octombrie a prețului benzinei fiind situată la 3,55 dolari pe galon, în scădere față de nivelul de 3,75 dolari pe galon înregistrată în septembrie.

Prognozele se bazează pe un preț al țițeiului West Texas Intermediate (WTI) de 103 dolari pe baril și pe unul al Brent-ului de 110 de dolari pe baril. Potrivit experților americani, costurile cu țițeiul brut au reprezentat în luna august aproximativ 71% din prețul benzinei. {jathumbnailoff}

Petrom ieftinește benzina cu 4 bani și motorina cu 5 bani

Category: Preturi Motorina
Creat în Wednesday, 26 June 2013 13:29

20130307 - Petrom ieftiniriPetrom a ieftinit în această noapte, începând cu ora 24, carburanții, sincronizându-și prețurile cu mișcarea de ieftinire a țițeiului de pe piețele internaționale. Astfel, un litru de benzină va fi cu 4 bani mai ieftin, iar unul de motorină, cu 5 bani mai ieftin.

La benzinăria de pe Șoseaua Mihai Bravu, nr. 321, de exemplu, un litru de benzină Standard 95 va costa 5,74 lei, în timp ce unul de motorină standard, 5,77 lei. Cei care au alimentat mașinile de la această stație după miezul nopții, nu au mai achita 6,2 lei pe un litru de benzină Extra 99 și 6,05 lei pe unul de motorină Extra, ci doar 6,16 lei, respectiv 6 lei.

În ultima săptămână, companiile românești au decis mai multe reduceri a prețurilor carburanților, după o perioadă destul de tumultoasă în care prețurile au fost majorate ca urmare a deprecierii monedei naționale de la începutul lunii.  Așa se explică faptul că, deși, potrivit Oil Bulletin, prețul în euro al benzinei din România a scăzut de la 1,278 euro pe litru pe 27 mai la 1,271 pe 3 iunie, iar motorina de la 1,3 euro pe litru la 1,28 euro pe litru, în lei prețul s-a majorat. Motivul principal, dincolo de evoluția ascendentă a prețurilor produselor petroliere pe piața regională, este deprecierea masivă a leului. În perioada 30 mai-7 iunie, leul a pierdut numai puțin de 22 de bani în raport cu euro, cursul urcând de la 4,3220 a 4,5535, echivalentul unei deprecieri de 5%.

Screen Shot 2013-06-10 at 1.52.31 PM

La ieftinirea combustibililor pe piața autohtonă a contribuit și evoluția internațională a prețului țițeiului, în special a Ural-ului mediteranean, țițeiul de referință de pe piața românească. Astfel, potrivit Bloomberg, Ural-ul mediteranean a pierdut ieri 21 de cenți, tranzacționându-se la un discount de  31 de cenți pe baril față de Brent. Ural-ul tranzacționat pe piața din nord-vest-ul Europei, în schimb, se tranzacționează la o primă de 22 de cenți pe baril. Brent-ul, la rândul său, se tranzacționa ieri la o primă de doar 5,98 dolari față de West Texas Intermediate (WTI), cel mai redus ecart înregitsrat între cele două tipuri de țiței din ianuarie 2011 încoace. Ieri Brent-ul picase sub 100 de dolari pe baril, ca urmare a îngrijorărilor referitoare la economia Chinei aflată într-o acută lipsă de cash.

{jathumbnailoff}

Problemele de infrastructură majorează prețul benzinei în SUA. În Europa, el a stagnat, în timp ce în România combustibilii s-au ieftinit

Category: Preturi Benzina
Creat în Monday, 20 May 2013 12:14

20130401 - benzina motorinaPrețul benzinei s-a majorat considerabil în ultimele două săptămâni în Statele Unite ale Americii, în timp ce în Uniunea Europeană el a rămas relativ constant. Benzina a câștigat 11,19 cenți în Lumea Nouă, în timp ce pe Bătrânul Continent ea a rămas la același nivel înregistrat pe 5 mai, de 1,56 lei pe litru, potrivit datelor prezentate de Comisia Europeană pe 13 mai. Motorina a avut un trend similar în UE, rămânând cantonată undeva la 1,41 euro pe litru (mai exact 1,415 euro pe litru). În România, potrivit Oil Bulletin, redactat de CE, între 5 și 13 mai, benzina a coborât de la 1,29 euro pe litru la 1,26 euro pe litru, iar motorina a pierdut și ea teren, de la 1,32 euro pe litru la 1,3 euro pe litru.

În acest timp, de cealaltă parte a Atlanticului, benzina a ajuns pe 17 mai la 3,6566 dolari galonul, în creștere cu 11,19 cenți față de prețul înregistrat pe 4 mai, arată Bloomberg, citând un sondaj realizat de o companie californiană, Camarillo, care se bazează pe datele transmise de 2.500 de retaileri.

Chiar dacă se află pe un trend crescător, media prețului benzinei raportată de stațiile din SUA este departe de vârful de 3,795 atins pe 22 februarie și este cu 12,67 cenți mai mică decât cea înregistrată în perioada similară a anului trecut, de 3,7883 dolari pe galon.

Majorarea prețului benzinei din prezent este uyna dintre excepțiile de regula potrivit căreia prețul țițeiului este cel care dictează evoluția prețului la pompă al combustibililor, susține Trilby Lundberg, președinte al Lundberg Survey. "Prețul benzinei a fost în principal influențat de problemele de infrastructură la nivelul rafinăriilor, explică acesta. 

Screen Shot 2013-05-20 at 11.13.16 AMAcesta este și motivul pentru care prețurile combustibililor au avut evoluții neasemănătoare pe Noul și pe Bătrânul Continent. Problemele de infrastructură (rafinării închise temporar pentru operațiuni de mentenanță) au apărut doar în SUA și nu în Europa.

Potrivit lui Lundberg, acesta este și motivul pentru care majorările de prețuri legate de problemele de infrastructură nu au fost în totalitate transmise consumatorilor, o parte din ele fiind asumate de companii, prin reducerea marjelor de profit ale retailer-ilor.

Americanii nu au însă parte de vești bune, experții anticipând o nouă majorare a prețului motorinei cu 4-7 cenți în următoarea perioadă, după care ar urma o stagnare înainte de sărbătoarea lor națională, Memorial Day.

Și prețul futures al benzinei s-a majorat cu 8,15 cenți , sau 2,9% pe New York Mercantile Exchange (NYMEX).

{jathumbnailoff}

Evoluția țițeiului scumpește benzina în SUA. În UE și în România, deocamdată, continuă ieftinirile

Category: Preturi Benzina
Creat în Tuesday, 14 May 2013 13:18

oil barrel stack 350 4f43ac301d68aEvoluția prețului țițeiului pe piețele internaționale din ultimele trei săptămâni, în special cea a West Texas Intermediate (WTI), care dictează trendul pe piața americană, nu putea rămâne fără consecințe. Astfel, prețul benzinei în SUA a înregistrat săptămâna trecută cea mai mare creștere din ultimele patru luni.

Prețul benzinei la pompă s-a majorat săptămâna trecută cu 6,5 cenți, ajungând la 3,603 dolari galonul. Chiar dacă a avansul de săptămâna trecută a fost cel mai mare avans săptămânal înregistrat din 18 februarie, prețul benzinei este în continuare cu 15,2 cenți sub cel din perioada similară a anului trecut. Cea mai importantă cauză a prețului redus al benzinei este evoluția internațională a prețului țițeiului.

Prețurile combustibilului favorit al americanilor, benzina, s-au majorat în toate regiunile SUA, tonul fiind dat de Coasta Vestică, unde s-au înregistrat creșteri de prețuri de 12,7 cenți. Pe malul Pacificului un galon de benzină se vinde cu 3,938 dolari.

Rafinării închise temporar

Un alt element pentru care prețul benzinei s-a majorat pe Noul Continent a fost închiderea temporară a unor rafinării. Astfel, de-abia ieri Phillips 66 (PSX) și-a redeschis rafinăria Ferndale din statul Washington, după ce a închis-o o săptămână în vederea efectuării unor reparații. Tot în Washington a fost repornită și rafinăria Anacortes a celor de la Tesoro Corp. după o perioadă de nefuncționare de patru zile. Exxon Mobil Corp. a început la rândul său lucrări de mentenanță la rafinăria sa din Torrance, din Sudul Californiei.

"Au fost câteva probleme serioase în ceea ce privește rafinăriile", a declarat Dave Hackett, președinte al Stillwater Associates, citat de Bloomberg, care a explicat că a existat un deficit de ofertă în nord-est, în zona Portland. Drept urmare, rafinăriile de pe coasta de vest au reacționat și au alimentat zona deficitară, cu prețul scumpirii benzinei în California.

Prețul țițeiului West Texas Intermediate s-a majorat cu 11% în ultimele trei săptămâni, dela 86,68 dolari pe baril în 17 aprilie la 96,62 de dolari pe baril pe 8 mai. WTI cu livrare în iunie a închis ziua de ieri în scădere la 95,17 dolari pe baril.

"Ținând cont de ecartul de timp de transmisie a prețurilor țițeiului în cele de retail, mă aștept ca acestea din urmă să răspundă și la evoluțiile prețurilor petrolului", a declarat Hackett.

Evoluția Brent-ului ajută șoferii europeni

În Europa, prețurile combustibililor au continuat evoluția descendentă, beneficiind și de o performanță mai slabă a Brent-ului în raport cu WTI. Prima de tranzacționare a Brent-ului raportat la WTI a atins ieri cel mai scăzut nivel înregistrat din ianuarie 2012, de doar 7,35 dolari. Pe 8 februarie, aceasta era de 23,44 dolari. Reînceperea producției în câmpurile din Marea Nordului, dar și temerile privind o creștere limitată anemică pe Bătrânul Continent au redus considerabil ecartul dintre cele două tipuri de țiței. Cu toate acestea, majorarea stocurilor de țiței din SUA îi face pe cei de la Stanley Morgan să anticipeze o viitoare majorare a primei Brent-WTI.

Potrivit Oil Bulletin Report, media prețurilor benzinei Euro-95 era de 1,559 euro pe litru în UE, în timp cea a prețurilor motorinei era de 1,405 euro pe litru. În România, potrivit Comisiei Europene, pe 5 mai, un litru de benzină costa pe 5 mai 1,294 euro, iar cel de motorină 1,32 euro.

Evoluția prețului țițeiului a ieftinit combustibilii cu peste 30 de bani în ultimele două săptămâni

Category: Preturi Motorina
Creat în Thursday, 18 April 2013 06:57

20130418 - pret benzina 2013Petrom a ieftinit în ultimele două săptămâni benzina cu nu mai puțin de 32 de bani pe litru, iar motorina cu 30 de bani pe litru, mișcările celei mai importante companii petroliere de pe piața autohtonă fiind urmate și de celelalte companii. Ultima ieftinire a combustibililor efectuată de Petrom a avut azi-noapte, când benzina a fost ieftinită cu 5 bani, iar motorina cu 7 bani.

Prețurile celor două tipuri de combustibili reflectă evoluția prețurilor internaționale ale petrolului, care după un început de an de apreciere, s-au redus considerabil în ultimele două luni, ajungând să scadă sub 90 de dolari barilul (cazul West Texas Intermediate) și sub 100 de dolari barilul (cazul Brent-ului, al coșului și al Ural-ului).

2013 nu a debutat prea fericit pentru șoferii români, prețul benzinei majorându-se în primul trimestru cu 5%, iar cel al motorinei cu 4%. Majorarea prețului carburanților de la începutul anului are o explicație pur fiscală. Cursul de schimb folosit pentru calcului accizei este, pentru 2013, cu 5,1% mai ridicat decât cel folosit în 2012. Dacă anul trecut acest curs a fost de 4,3001 lei/euro, cel pentru 2013 este de 4,5223 lei/euro. În plus, domeniul produselor accizabile este singurul în care o taxă cuprinsă în baza de impozitare a altei taxe, în acest caz, acciza făcând parte din baza de impozitare a TVA. Cu alte cuvinte și TVA de 24% este aplicată unei baze majorată cu efectul cursului asupra accizei. Dacă mai adăugăm faptul că de la 1 ianuarie acciza pe motorină a fost majorată cu 4,5%. Cu alte cuvinte, de la 1 ianuarie 2013, statul câștigă mai mulți bani, pe de o parte din diferența de curs, pe de alta din acciza majorată, la care se adaugă și câștigul provenit din aplicarea unui TVA asupra unei baze de impozitare crescută cu diferența de curs și cu acciza majorată. Efectul modificărilor fiscale asupra prețului benzinei și motorinei au fost de 5%, respectiv 10%.

Brent-ul a pierdut un dolar în ultima zi

Dacă din parte statului român, șoferii au avut parte numai de vești proaste, de la piețele internaționale le-au venit numai vești bune. După maximul de 120 de dolari pe baril înregistrat de Brent la sfârșitul lunii februarie și începutul lunii martie, țițeiul a pierdut într-o lună și jumătate numai puțin de 20%, coborând sub nivelul de 100 de dolari barilul. Drept urmare, dacă în urmă cu două-trei săptămâni, șoferii autohtoni plăteau peste șase lei pe litrul de benzină Euro 95, în prezent plătesc 5,6 lei.

Iar trendul descendent al țițeiului pare a continua. Ieri, Brent-ul cu livrare în mai a închis ziua la un nivel de 98,07 dolari pe baril pe bursa londoneză ICE Futures Europe exchange, pierzând peste un dolar față de sesiunea precedentă, când a închis la 99,19 dolari. Contractele cu livrare în iunie s-a tranzacționat la același nivel cu cele din mai, la 98,07 dolari.

Ural-ul mediteranean refuză ieftinirile

Vești mai puțin bune vin însă de la evoluția țițeiului Ural pe piața mediteraneană, în funcție de evoluția căruia companiile românești stabilesc prețul combustibililor. Deși pe piața nord-vest europeană, Ural-ul se tranzacționa ieri la un discount față de Brent de 1,8 dolari pe baril (în scădere față de nivelul de 1,87 înregistrat în ziua precedentă), pe piața mediteraneană discount-ul cu care Ural-ul se tranzacționa în raport cu Brent-ul era de cuprins între 22 și 28 de cenți. Cu alte cuvinte, Uralul din Mediterană este mai scump decât cel din nord-vestul Europei cu 1,52 dolari pe baril. Aceasta este cea mai mare primă de tranzacționare dintre cele două piețe înregistrată în ultimii 9 ani, din 31 decembrie 2004 încoace. 

De altfel, pe piața nord-vestică, francezii de la Total au eșuat pentru a treia zi consecutivă în tentativa lor de achiziționare de țiței Ural, deși au oferit un discount mai mic decât cel tranzacționat, de 1,65 dolari, cu 30 de cenți mai redus decât discount-ul cerut cu o zi în urmă.

Iranul consideră logic un preț de 100 de dolari pe baril

De altfel, evoluția prețului țițeiului din ultimele două luni a trezit multe îngrijorări, atât în rândul companiilor, cât mai ales al statelor mari producătoare de petrol, care și-au învățat cetățenii cu prețuri subvenționate, dar și-au și alimentat bugetul din exporturile de petrol. Iran-ul este unul din statele cele mai afectate de noua evoluție, cu atât mai mult cu cât nu-și poate regla problemele fiscal-bugetare rezultate din micșorarea prețului prim majorarea volumului, fiind în continuare sub embargoul impus de State Unite ale Americii și Uniunea Europeană.

Așa se face că autoritățile iraniene apelează la o metodă caracteristică mai mult autorităților monetare, și anume moral suation. "Prețul logic al unui baril e țiței este undeva între 100 și 120 de dolari", a declarat purtătorul de cuvânt al ministerului iranian al petrolului, Alireza Nikzad, citat de Middle-East Online înaintea întâlnirii OPEC ce va avea loc luna viitoare. De altfel, Iranul a și anunțat în urmă cu două zile că în cazul în care prețul petrolului va coborî sub 100 de dolari va solicita organizarea unei ședințe de urgență a OPEC.

Iar acest lucru s-a întâmplat chiar în ziua următoare anunțului, când coșul de 12 tipuri de țiței utilizat de OPEC a coborât sub pragul de 100 de dolari, pentru prima dată din 16 iulie 2012 încoace. Coșul OPEC a încheiat ziua la un nivel de 98,56 dolari pe baril. În 2005, a fost introdus noul coș de referință OPEC, format din mai multe tipuri de țiței. Începând din 2009 el este alcătuit din Saharan Blend (Algeria), Girassol (Angola: adăugat în ianuarie 2007), Oriente (Ecuador, adăugat în octombrie 2007), Iran Heavy (Iran), Basra Light (Iraq), Kuwait Export (Kuwait), Es Sider (Libia), Bonny Light (Nigeria), Qatar Marine (Qatar), Arab Light (Arabia Saudită), Murban (Emiratele Arabe Unite) și Merey (Venezuela- înlocuit cu BF-17 în ianuarie 2009). Din luna ianuarie 2009 țițeiul 11 Minas din Indonezia a fost exclus în urma deciziei acestui stat de a se retrage din OPEC.

Pentru a se menține actualul preț al țițeiului, Arabia Saudită ar trebui să-și reducă cu 1,5-2 milioane de barili producția zilnică

Potrivit Financial Times, un singur stat ar putea avea puterea de a opri actuala tendință de depreciere a petrolului, Arabia Saudită. Numai că saudiții, și aliații lor din OPEC, par a fi pierdut control prețului petrolului, pe care cartelul l-a deținut mai multe decenii.

Pentru a păstra prețul la nivelul actual ar f nevoie de o reducere a producției zilnice a Arabiei Saudite cu 1,5-2 milioane de barili. Numai că acest lucru ar însemna venituri din export mai reduse, venituri menite a acoperi subvenționarea consumului intern, aflat în creștere exponențială, direct proporțională cu creșterea exponențială a populației statului arab.

Populația Arabei Saudite s-a majorat de la mai puțin de 10 milioane de locuitori la finele anilor '70 la peste 25 de milioane astăzi. Iar majoritatea populației este neproductivă, milioane dintre saudiți trăind pe spinarea celui mare stat asistențial din  lume. Chiar dacă nu produc mai nimic, ei consumă extrem de mult, mai ales când vine vorba de energie. Un galon de benzină costă în Arabia Saudită 61 de cenți. 

Ieftinirile la benzină și motorină continuă: Petrom a micșorat prețurile cu alți 9 bani pe litru

Category: Preturi Motorina
Creat în Monday, 15 April 2013 22:52

20130212 - GasolinePrețul combustibililor a scăzut considerabil în ultimele două săptămâni, companiile petroliere de pe piața autohtonă aliniindu-se mișcărilor de pe piața internațională, unde Brent-ul a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimele nouă luni, amenințând pragul de 100 de dolari barilul, iar West Texas Intermediate (WTI) a coborât sub nivelul de 90 de dolari pe baril. Trend-ul descendent al petrolului din ultima lună și jumătate a făcut ca Petrom de exemplu să efectueze numai puțin de trei reduceri a câte nouă bani pe litru la benzină în ultimele două săptămâni. Ultima cea din această noapte, când, începând cu miezul nopții, atât benzina, cât și motorina se vor ieftini cu alți 9 bani pe litru. Iar ieftinirile au toate fundamentele pentru a continua și în perioada următoare.

Evoluția confirmă anticipațiile energyreport.ro, care în urmă cu o săptămână titra: Vești bune pentru șoferi, vești proaste pentru rafinării: benzina și Brent-ul urmează o evoluție descendentă. În text se preciza că "după ce la sfârșitul lunii februarie și începutul lunii martie, Brent-ul era cotat la 120 de dolari pe baril, în numai o lună el a ajuns la 104,12 dolari pe baril. O evoluție similară a avut și țițeiul Ural, folosit de companiile românești în calcularea prețului carburanților, fapt ce în condiții normale ar trebui să atragă după sine o perioadă de ieftiniri și pe piața locală. Uralul se tranzacționează în general cu un discount de 2 dolari față de prețul Brent-ului". Iar tendința de ieftinire a combustibililor va continua probabil după cum arată ultimele știri de pe piața internațională. 

20130409 - benzina rafinarii 1

Creștere economică sub așteptări a Chinei

Iar piața pare să-și continue evoluția descendentă. Astăzi, Brent-ul a pierdut numai puțin de 2,5%, ajungând la cel mai scăzut nivel înregistrat din 13 iulie 2012. Unul dintre motive: datele dezamăgitoare privind evoluția Chinei care a crescut cu doar 7,7% în primul trimestru al acestui an față de perioada similară a anului trecut, rezultat sun estimările de 8% ale pieței și sub ritmul de creștere din ultimul trimestru al anului trecut de 7,9%.

Brent-ul cu livrare în mai, a pierdut 2,56 dolari, ajungând la 100,55 dolari pe baril, pe bursa londoneză ICE Futures Europe. Brent-ul cu livrare în iunie, mai tranzacționat, a pierdut doar 1,48 dolari, ajungând 101,56 dolari pe baril. Prima de tranzacționare față de WTI a fost de 11,76 dolari.

Țițeiul WTI cu livrare în mai a pierdut 3,24 dolari, ajungând la 88,05 dolari pe baril, pe NYMEX, cel mai scăzut nivel din 21 decembrie 2011. Volumul tranzacționat a fost unul considerabil, cu 233% peste media ultimei sute de zile.

Iran cere convocarea de urgență a OPEC

Interesant este că Iran a solicitat convocarea de urgență a unei ședințe OPEC, în cazul în care prețul țițeiului coboară sub 100 de dolari pe baril, susține agenția de presă Mehr, citând surse din ministerul Petrolului iranian. 

Morgan Stanley este însă mai optimistă, estimând că Brent-ul se va tranzacționa la un nivel cuprins între 1010 și 115 de dolari pe baril, în cea de-a doua jumătate a anului. Piața însă pare de altă părere, cel puțin fondurile de hedging și cele de investiții. Aceștia și-au redus pozițiile deținute pe termen lung pe contractele futures și de opțiuni cu WTI cu 17%. Indicii futures pe benzină pentru mai au scăzut cu 5,62 cenți, sau 2%, ajungând la 2,745 dolari pe galon.

{jathumbnailoff}

Stocurile record din SUA și reducerea importurilor nete ale Chinei afectează prețul țițeiului

Category: Piete Internationale
Creat în Wednesday, 10 April 2013 11:32

20130410 - pretul titeiuluiIndicele futures al țițeiului West Texas Intermediate (WTI) a căzut astăzi sub nivelul de 94 de dolari pe baril, după ce ieri înregistrase maximul ultimelor cinci zile. Brent-ul și-a continuat evoluția descendentă, însă într-un ritm mai puțin accelerat decât WTI, ceea ce a făcut ca prima de tranzacționare a acestuia în raport cu WTI să se mărească la 12,03 dolari. Motivele: stocurile de petrol ale SUA au atins maximul ultimilor 32 de ani și micăorarea importurilor chineze de petrol de luna trecută.

Indicii futures ai WTI au pierdut în această dimineață 0,5% după ce Institutul American al Petrolului (API) a anunțat o majorare a stocurilor cu 5,1 milioane de barili în ultima săptămână. Astăzi, Departamentul de Energie al SUA urmează să anunțe datele privind producția de țiței, care potrivit analiștilor contactați de Bloomberg, ar putea fi una în ascensiune cu 1,5 milioane de barili, urmând a ajunge la maximul ultimilor 22 de ani, de 391 milioane de barili.

"Cerea din SUA este în continuare extrem de slabă și nu vedem cum se va putea schimba această stare de fapt", susține David Lennox, analist la Fat Prophets din Sydney. "Asta ca urmare a activității economice scăzute și a șomajului ridicat. Nu cred că datele Departamentului de Energie vor fi diferite de cele ale API", susține acesta.

WTI cu livrare în mai a pierdut numai puțin de 44 de cenți, ajungând la 93,76 dolari pe baril pe New York Mercantile Exchange (NYMEX). Volumul tranzacționat a fost mai redus cu 50% față de media ultimei sute de zile. Ieri acesta crescuse cu numai puțin de 84 de cenți, cea mai spectaculoasă evoluție din 26 martie încoace.

Brent-ul cu livrare în mai a pierdut 15 cenți, ajungând la 106,08 dolari pe baril pe bursa londoneză ICE Futures Europe exchange. 

Importurile chineze, la minimul ultimelor șase luni

Importurile nete de petrol ale Chinei au scăzut la minimul ultimelor șase luni ân luna martie, China importând cu 22,78 milioane de tone metrice mai mult decât a exportat, potrivit datelor prezentate de autoritatea vamală de la Beijing. Acesta este echivalentul unui import net de 5,39 de milioane de barili pe zi, cel mai redus nivel înregistrat din septembrie 2012.

Producția de benzină din SUA s-a majorat cu 1,96 milioane de barili săptămâna trecută, arată datele API. În raportul Departamentului de Energie, analiștii estimează o tendință contrară, de scădere cu 1,3 milioane de barili. Cifre diferite sunt prezentate și la în ceea ce privește stocurile de produse distilate (inclusiv motorină): API estimează o scădere cu 1,4 milioane de barili a acestora, în timp ce analiștii chestionați de Bloomberg anticipează că Dartamentul de Energie va anunța o reducere cu 1,5 milioane de barili.

API colectează datele de la actorii din domeniu (producători, rafinării etc) care vor să răspundă voluntar la chestionarul Institutului, în timp ce Departamentul de Energie îi obligă pe toți să comunice datele Comisiei de Statistică a Departamentului.

Vești bune pentru șoferi, vești proaste pentru rafinării: benzina și Brent-ul urmează o evoluție descendentă

Category: Preturi Benzina
Creat în Tuesday, 09 April 2013 11:08

20130409 - benzina rafinarii 2Șoferii, inclusiv cei români, se vor bucura, cel puțin pe termen scurt, de prețuri mai reduse la combustibili (în special la benzină) ca urmare a evoluției internaționale a piețelor materiilor prime. Deja efectele se simt, americanii plătind pe benzină cel mai redus preț sezonier înregistrat în ultimii 3 ani. Pe termen lung însă, retragerea fondurilor de hedging de pe aceste piețe, care au condus la ce mai mare scădere a indicatorilor futures înregistrată din 2008 arată pe de o parte optimismul exagerat al piețelor în ceea ce privește revenirea economiei globale, iar pe de altă parte, reprezintă un șantaj la adresa băncilor centrale în vederea continuării operațiunilor de relaxare calitativă și, mai ales cantitativă, pentru a nu pune în pericol slabele șanse de creștere economică.

(Con)Tango-ul pieței cu Brent-ul

În ultima lună țițeiul a pierdut teren, după maximele înregistrate în februarie, Brent-ul fiind cel care s-a depreciat cel mai mult dintre diferitele tipuri de țiței tranzacționate pe piețe. Iar viitorul nu sună bine pentru Brent, care oricum a ajuns la cea mai redusă primă de tranzacționare în raport cu West Texas Intermediate (WTI) înregistrată din 22 iunie 2012, de doar 11,3 dolari. În plus, Brent-ul cu livrare în mai s-a tranzacționat cu un discount de 11 dolari față de cel cu livrare în luna iunie, ceea ce specialiștii numesc o piață contango, o piață cu o evoluție inversată, în care contractele pe termen mai scurt sunt mai ieftine decât cele pe termen mai lung. Este pentru prima dată în ultimul an când se înregistrează un astfel de fenomen, care semnifică fie o anticipare a reducerii cererii, fie a majorării ofertei, fie o combinație a ambelor componente.

După ce la sfârșitul lunii februarie și începutul lunii martie, Brent-ul era cotat la 120 de dolari pe baril, în numai o lună el a ajuns la 104,12 dolari pe baril. O evoluție similară a avut și țițeiul Ural, folosit de companiile românești în calcularea prețului carburanților, fapt ce în condiții normale ar trenui să atragă după sine o perioadă de ieftiniri și pe piața locală. Uralul se tranzacționează în general cu un discount de 2 dolari față de prețul Brent-ului. De altfel, vinerea trecută Petrom a aplicat cea mai mare ieftinire a benzinei și motorinei din acest an, de 9 bani pe litru.

20130409 - benzina rafinarii 1

Exportul în SUA a umflat marjele rafinăriilor europene

Potrivit Financial Times însă, cea mai proastă veste pentru Brent, dar mai ales pentru rafinăriile europene, o parte din care și așa se pregătesc să-și închidă porțile, vine de la evoluția prețului benzinei din SUA. Prețul la pompă al benzinei din SUA a scăzut la minimul sezonier al ultimilor trei ani după ce indicii futures ai țițeiului au înregistrat cea mai mare scădere săptămânală a ultimelor șase luni. Piața americană a benzinei este determinantă nu numai pentru rafinăriile americane, ci și pentru cele europene. Acestea sunt principala sursă a cererii de țiței Brent, și, în funcție de evoluția cererii de Brent, se stabilesc prețurile internaționale, în special pe Bătrânul Continent. Cum preferința europenilor pentru motorină a crescut considerabil (75% din combustibilii utilizați sunt diesel), șansa de supraviețuire a rafinăriilor europene, care produc benzină în exces, era exportul acesteia pe coasta de est a SUA. Închiderea rafinăriilor americane de la începutul acestui an a umflat în această iarnă profiturile rafinăriilor europene la un nivel record sezonier, de 15 dolari pe baril. Ultima dată când au mai înregistrat un profit de peste 10 dolari pe baril, a fost în iarna anului 2007, când s-au putut lăuda cu o marjă de rafinare de 11,30 dolari pe baril.

Etanolul, supraproducția și concurența irakiană și nigeriană

În ultima săptămână, însă, marginile s-au micșorat considerabil, diferența de preț dintre un baril de benzină și unul de țiței nerafinat fiind de 15 dolari. Iar țițeiul nu este nici pe departe singurul cost al unei rafinării, cu atât mai mult în suprareglementata și supraimpozitata industrie petrolieră europeană.

Unul dintre motivele pentru care a devenit mult mai scump exportul către SUA este costul certificatelor verzi al etanolului, care trebui achiziționate de rafinăriile europene pentru a-și putea comercializa producele pe acea piață. Acestea au explodat de la începutul anului în SUA. Efectul este dublu, în timp ce exportul de benzină europeană în SUA s-a scumpit, cel de benzină americană în Europa s-a ieftinit.

Alt motiv responsabil pentru evoluția descendentă a prețului Brent-ul este majorarea producție, prin repornirea producției de către francezii de la Total de pe platforma Elgin-Franklin, ca și majorarea producției în câmpul Buzzard din Marea Nordului. Exporturile mai mari din Irak și Nigeria au majorat concurența pe piața furnizării de petrol "light sweet", similar cu Brent-ul.

Cu toate acestea, unii analiști estimează că evoluția actuala a Brent-ului este de scurtă durată. “Intrarea în contango a Brent-ului sugerează o evoluție descendentă temporară la începutul curbei (cererii și ofertei - n.r.) mai degrabă decât o evoluție constată pe termen lung a pieței", susține David Wech, alnalist la  JBC din Viena, citat de Financila Times. “Prețul pe termen lung al petrolului este în continuare la un nivel susținut, de peste 100 de dolari pe baril”, consideră acesta.

20130409 - benzina rafinarii

Americanii plătesc cel mai redus preț sezonier la benzină din ultimii trei ani

Prețul la pompă al benzinei din SUA a scăzut la minimul sezonier al ultimilor trei ani după ce indicii futures ai țițeiului au înregistrat cea mai mare scădere săptămânală a ultimelor șase luni.

Prețul benzinei obișnuite la pompă a scăzut cu 3,7 cenți, sau 1%, până la 3,608 dolari pe galon, potrivit datelor prezentate ieri de Administrația pentru Informații Energetice a SUA (EIA), divizia statistică a departamentului pentru energie al guvernului american.

Prețurile cu amănuntul ale benzinei s-au contractat pentru cea de-a șasea săptămână consecutivă, înregistrând o scădere de 33,1 cenți față de nivelul înregistrat în urmă cu șapte săptămâni. Țițeiul, responsabil în SUA pentru două treimi din costul combustibililor (procent mult mai ridicat decât cel înregistrat în UE sau România, unde taxele dețin o pondere de minim 50%) a pierdut și el săptămâna trecută 4,7%, cea mai mare depreciere înregistrată din septembrie 2011.

Cea mai mare reducere a prețului la pompă a fost înregistrată ieri pe Coasta Golfului Mexic, unde scăderea a fost de 4,6 cenți, până la 3,434 dolari galonul. Prețul benzinei a crescut doar în regiunea Rocky Mountains cu 2,6 cenți, un galon costând 3,523 dolari. Motivul: rafinăria Commerce City din Colorado a celor de Suncor Energy Inc., cu o capacitate de rafinare de 98.000 de barili pe zi, s-a âînchis pentru o săptămână în vederea efectuării unor lucrări de reparații.

Încă o săptămână de ieftiniri

"Benzina va mai scădea cu 6-7% pe termen scurt ca urmare a declinului prețului țițeiului de săptămâna trecută, care ar urma să se vadă și în procesul de rafinare", susține  James Williams, președintele firmei de consultanță energetică WTRG Economics din London, Arkansas, pentru Bloomberg. Potrivit acestuia, scăderile de prețuri la benzină s-ar putea întinde pe o perioadă cuprinsă între câteva zile și o săptămână.

Indicii futures ai benzinei cu livrare în mai au câștigat ieri 4,57 cenți, ajungând la 2,9093 dolari galonul pe NYMEX.

Ieri, țițeiul West Texas Intermediate (WTI), etalonul de pe piața americană, cu livrare în mai s-a apreciat cu 66 de cenți, sau 0,7%, ajungând la 93,36 dolari pe baril pe New York Mercantile Exchange (NYMEX). Aceasta este prima zi de apreciere înregistrată după patru zile consecutive de depreciere.

Stocurile de țiței din SUA s-au majorat cu 0,7%, ajungând la 388,6 milioane de barili în ultima săptămână a lunii martie, cel mai înalt nivel înregistrat în ultimii 22 de ani. Și importurile nete de țiței ale SUA au bătut un record atingând cel mai scăzut nivel din ultimii 22 de ani

Producția de benzină a scăut cu 0,3% în ultima săptămână a lunii martie, până la 220,7 milioane de barili și a mai pierdut probabil âncă 1,8 milioane de barili, sau 0,8% săptămâna trecută, rezultă dintr-un sondaj Bloomberg. Unul dintre motive: lucrările de întreținere ale rafinăriei Chalmette din Louisiana operată de Exxon Mobil Corp., cu o capacitate de 200.700 barili pe zi s-a prelungit cu o săptămână peste estimările inițiale. De asemenea, rafinăria Port Arthur din Texas, a celor de la Motiva Enterprises LLC, cea mai mare din SUA, cu o capacitate de rafinare de 600.000 de barili pe zi va păstra închisă o unitate a sa pentru încă o săptămână, în vederea efectuării unor reparații.

{jathumbnail off} 

Băsescu face tranziția de la visul de lider regional la cel de hub regional

Category: Revista Presei Energetice
Creat în Thursday, 14 March 2013 11:52

newspaper 512Mai toți marii conducători ai României au avut același vis, să devină lideri regionali. Nu numai la nivel politic, ci și economic. Actualul președinte, Traian Băsescu, nu face excepție și le-a cerut ieri celor de la OMV Petrom și Exxon Mobil să facă toate eforturile pentru ca România să devină un hub regional pentru operațiunile lor în zona Mării Negre.

"Având în vedere proiectele pe care ExxonMobil şi OMV le vor dezvolta în zona Mării Negre, domnul preşedinte Traian Băsescu i-a propus domnului Johnny L. Hall (vicepreşedintele executiv al ExxonMobil Exploration Company - n.r.) să ia în considerare ca România să devină un hub regional pentru operaţiunie ExxonMobil şi OMV - Petrom în zona Mării Negre", menţionează un comunicat de presă transmis de Administraţia Prezidenţială, citat de Economica.net.

La întâlnire fost prezent și CEO-ul Petrom, Mariana Gheorghe. Compania pe care o conduce tocmai a ieftinit pentru a cincea oară consecutiv în ultimele două săptămâni carburanții comercializați. În urma procesului de ieftinire declanșat pe 26 februarie, benzina s-a ieftinit cu 23 de bani, iar motorina cu 17 bani. Ieftnirea de ieri noapte a fost una de 4 bani pe litru în cazul benzinei și de doi lei pe litru în cazul motorinei, precizează Economica.net.

Aceeași publicație electronică anunță că grupul italian de utilităţi Enel, prezent şi pe piaţa din România, are de gând să vândă active în valoare de şase miliarde de euro şi să-şi reducă costurile după ce criza economică din sudul Europei a obligat compania să-şi reducă estimările de profit. Enel estimează că în acest an profitul său operaţional va scădea până la 16 miliarde de euro, de la 16,7 miliarde de euro anul trecut, şi că va rămâne la acest nivel în 2015. În acest condiţii, Enel are de gând să-şi reducă costurile pe pieţele mature cu patru miliarde de euro şi să-şi reorienteze atenţia spre pieţele din Europa de Est şi America Latină. De asemenea, Enel şi-a propus să vândă active în valoare de şase miliarde de euro, pentru a reduce povara datoriilor până la 37 miliarde de euro în 2014, de la 42,9 miliarde de euro la finele lui 2012.

Ziarul Financiar susține că facturile plătite de micii consumatori in­dus­triali, care încă mai primesc o parte din ener­gie la preţuri reglementate, ar putea scă­dea cu circa 2-3% din aprilie 2013 ca ur­mare a diminuării semnificative a preţurilor. Ieri, pe piaţa pentru ziua următoare a bursei de energie OPCOM preţul energiei pen­tru data de 14 martie era de 143,6 lei pe MWh. În aceeaşi zi a anului trecut preţul era de 243,5 lei pe MWh, ceea ce se traduce într-o ieftinire de 40%. Pe întreaga perioadă de la începutul anu­lui faţă de intervalul similar din 2012 oa­menii din piaţă spun că se poate vorbi despre o scădere de peste 30% a preţului mediu pe această platformă. „Sunt patru factori care au dus la această situaţie. În primul rând, avem regenerabile mai multe, iar acestea îşi spun cuvântul în preţ. În al doilea rând, centrala de la Brazi pusă în func­ţi­une de Petrom anul trecut funcţionează bine şi livrează energie la preţuri mai mici. Hidro­ele­tri­ca este acum într-o perioadă de funcţionare nor­mală. Pe lângă toate acestea, con­sumul de energie a fost mai redus în pe­rioa­da ianua­rie-fe­bruarie şi pe fondul unor tem­pera­turi mai mari“, explică Ion Lungu, pre­şedintele Aso­cia­ţiei Furnizorilor de Energie Electrică din Ro­mânia (AFEER).

Capital prezintă amenințarea Iranului de sistarea totală a exporturilor de petrol. Suspendarea exporturilor de petrol iranian nu va provoca daune ţării, în timp ce vecinii noştri s-ar putea confrunta cu probleme grave', a avertizat vicepreşedintele iranian Mohammad-Reza Rahimi, subliniind că şi fără exporturile de petrol Teheranul va găsi, fără îndoială, alte surse de progres. Ministerul iranian al Petrolului a anunţat anterior că Iranul instituie o interdicţie asupra exporturilor de petrol şi gaze către toate cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene, în replică la sancţiunile antiiraniene adoptate la nivelul UE în 2012, pentru a creşte astfel presiunea în privinţa programului nuclear iranian.

Cadou de 8 martie de la Petrom: ieftiniri la benzină și motorină începând cu miezul nopții

Category: Preturi Motorina
Creat în Thursday, 07 March 2013 15:44

20130307 - Petrom ieftiniriPetrom va efectua cea de-a treia ieftinire consecutivă a carburanților din ultima săptămână, aliniindu-se evoluției prețurilor internaționale ale țițeiului, aflat pe o pantă descendentă din cea de-a doua săptămână a lunii februarie, când West Texas Intermediate (WTI) se situa în apropierea a 99 de dolari barilul, iar Brent-ul la 119 dolari barilul.

Petrom va ieftini ambele tipuri de benzină și ambele tipuri de motorină comercializate cu trei bani pe litru începând din 8 martie, ora zero. După ieftinire, potrivit Economica.net, preţurile la staţia Petrom din strada Braşov din sectorul 6 al Capitalei vor fi: un litru de motorină Standard - 6,06 lei, iar un litru de motorină Extra - 6,29 lei. Benzina Standard va avea un preţ de 5,97 lei pe litru, în timp ce un litru de benzină Extra va costa 6,39 lei. Preţurile Petrom diferă de la staţie la staţie, în limita unei variaţii procentuale de 5%. 

Este a treia reducere de preţ consecutivă operată de Petrom în ultimele zece zile. Compania a mai redus preţurile la 28 februarie şi la 5 martie, după o perioadă de scumpiri. După ieftinirea de la miezul nopţii, reducerea cumulată de preţ din ultima perioadă este de 14 bani pe litru la benzina şi de 12 bani pe litru la motorina.

Țițeiul WTI a pierdut în ultimele 20 de zile aproximativ 9 dolari pe litru, o evoluție similară înregistrând și Brent-ul în pofida închiderii pentru cinci zile consecutive a întregului sistem transport al țițeiului Brent, în urma descoperirii pe 2 martie a unor scurgeri la una dintre platforme, Cormorant Alpha, operată de Abu Dhabi National Energy Co. (TAQA) PJSC, cunoscută sub numele de Taqa. În mod normal prin conductă erau transportați 90.000 de barili pe zi, însă, înaintea descoperirii scurgerii, avea o capacitate de transport redusă  cu 10.000 de barili, ca urmare a unui incident similar înregistrat pe 14 ianuarie.

Țițeiul WTI cu livrare în aprilie se situa în dimineața aceasta la 90,35 de dolari barilul, în scădere cu 8 cenți, pe New York Mercantile Exchange (NYMEX). Volumul tranzacționat a fost cu 36% mai redus decât media ultimei sute de zile. Ieri, WTI a închis ziua cu o pierdere de 39 de cenți, la 90,43 dolari, cel mai redus nivel din 4 martie încoace.

Țițeiul Brent cu livrare în aprilie tranzacționat pe piața londoneză ICE Futures Europe era cotat în această dimineață la 110,83 dolari pe baril, în scădere cu 23 cenți. Asta după ce ieri Brent-ul pierduse alți 55 de cenți, încheind ziua la 111,06 dolari barilul. Volumul tranzacționat a fost mai ridicat cu 4,6% față de media ultimei sute de zile. Ecartul Brent față de WTI s-a micșorat la 20,47 dolari, de la 20,63 de dolari, cât fusese ieri, când înregistrase prima reducere din ultimele cinci zile.

Redeschiderea rafinariilor din SUA pune presiune pe pretul futures al benzinei

Category: Preturi Motorina
Creat în Tuesday, 05 March 2013 08:21

20130305 - Futures benzinaContractele futures pe benzină se află într-un trend descendent, ca urmare a terminării sezonului de lucrări de întreținere la rafinăriile din Statele Unite ale Americii (SUA), ce urmează a fi redeschise în cel mai scurt timp. Redeschiderea rafinăriilor va regla raportul cerere ofertă de pe continentul american, raport aflat sub presiune în ultimele luni, ceea ce a condus la o majorare a importurilor din Europa, care și așa produce benzină în cantități superioare cererii pieței de pe bătrânul continent.

Indicii futures ai benzinei au scăzut cu 0,9% ieri, după trei zile de apreciere. Prima de tranzacționare a benzinei pentru aprilie raportată la țițeiul West Texas Intermediate (WTI) s-a diminuat cu 73 de cenți, ajungând la 39,99 dolari pe baril, iar cea raportată la țițeiul Brent, cu 98 de centi, ajungând la 20,02 dolari pe baril.

"Prețurile deja se îndepărtează rapid de vârfurile înregistrate în trecutul apropiat", consideră Andy Lipow, președinte al Lipow Oil Associates LLC din Houston, citat de Bloomberg. "Rafinăriile își închieie operațiunile de întreținere în următoarele săptămâni, ceea ce va conduce la o majorare a ofertei", crede acesta.

Benzina cu livrare în aprilie a scăzut cu 1,95 cenți, sau 0,6%, până șa 3,109 dolari pe galon, la un volum de tranzacționare cu 32% mai mare decât media ultimei sute de zile. Prima de tranzacționare a benzinei pentru aprilie raportată la contractele pentru luna mai s-a micșorat până la 3,4 cenți, după ce pe 1 martie ea era de  4 cenți.

Media națională a prețului la pompă în SUA s-a micșorat la rândul său cu 0,5 cenți, până la 3,746 dolari gonul. A fost cea de-a cincea scădere consecutivă, cea mai lungă perioadă de depreciere înregistrată din 16 ianuarie. Chiar dacă prețul benzinei s-a majorat cu 14% de la începutul anului, el se află la un nivel mai redus cu 1,8% față de prețul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.

Păcura cu livrare în martie a pierdut 0,5%, ajungând la un nivel de 2,9251 dolari galonul, la un volum de tranzacționare cu 11% sub media ultimei sute de zile.

Prima de tranzacționare a benzinei raportată la etanol s-a micșorat la rândul său cu 1,95 de centi, ajungând la 69,51 cenți, chiar dacă etalonul a pierdut și el teren. 

Etanolul cu livrare în aprilie a pierdut 1,1 cenți, sau 0,5%, ajungând la 2,403 dolari barilul.

Prețul materiilor prime pe bursele internaționale (ora 8, ora României)

Comodity unitate Preț Evoluție Evoluție(%) Contract
RBOB Gasoline USd/gal

309,11

-0.76

-0.23%

Apr 13

NYMEX Heating USd/gal

292,74

+0.81

+0.28%

Apr 13

ICE Gasoil USd/MT

924,25

+3.00

+0.33%

Apr 13

TOCOM Kerosene

JPY/kl

72.870

-340.00

-0.46%

Sep 13

Petrom ieftinește carburanții și umflă rulajul bursei

Category: Revista Presei Energetice
Creat în Tuesday, 05 March 2013 06:27
newspaper 512Revista presei energetice autohtone

De la miezul acestei nopți, șoferii vor plăti mai puțin pe benzină și motorină. Pentru că Petrom a ieftinit pentru a doua oară în cinci zile carburanții, aliniindu-se trendului prețului internațional al țițeiului care a avut o evoluție descendentă în ultima lună.

Începând cu 5 martie, Petrom a ieftinit tipurile de benzină pe care le comercializează cu 6 bani, în timp ce prețul celor două variante de motorină au fost micșorate cu 5 bani pe litru, informează Economica.net.

Ziarul Financiar informează că o serie de tranzacţii de 9,6 milioane euro cu acțiuni Petrom au dus ieri rulajul bursei la maximul ultimelor trei luni. Patru deal-uri cu titluri OMV Petrom (SNP), re­pre­zentând 0,17% din acţiunile companiei în valoare to­tală de aproape 42 de milioane de lei (9,6 mil. euro), au dus lichiditatea la cel mai ridicat nivel din ultimele trei luni. Cel mai mare pachet de acţiuni OMV Petrom a fost transferat la ora 15:50 pentru aproape 27 de milioane de lei (peste 6 milioane de euro). Ultimul deal cu acţiunile OMV Pe­trom a fost realizat la 0,4417 lei, preţ în scădere nesem­nifi­cativă cu 0,07%, iar pe piaţa principală titlurile au crescut cu 0,29%, la 0,4433 lei. Tranzacţiile de pe piaţa principală au însumat 360.000 de lei. Unii brokeri spun că acţiunile ar fi fost cumpărate de un bro­ker străin pentru unii dintre clienţii săi. Cel mai mare cum­părător de acţiuni Petrom a fost în ultimele două săp­tămâni grupul Franklin Templeton, care a cumpărat mai mult de jumătate din acţiunile SNP tranzacţionate în această pe­rioadă, investind circa 11,5 mil. lei.

Tot ZF susține că statul chinez a devenit cel mai mare importator de petrol la nivel global, potrivit datelor pentru luna decembrie, după ce a depăşit Statele Unite, care se află în această poziţie de la mijlocul anilor '70. Schimbarea de poziţii între cele două mari economii este provizorie, pentru că sunt aşteptate noi date, care ar putea arăta că importurile din decembrie au fost influenţate de calcule legate de taxe. Companiile americane obişnuiesc să reducă în decembrie achiziţiile de petrol pentru a-şi diminua stocurile şi, în consecinţă, taxele pe care trebuie să le plătească.

Capital anunță că grupul petrolier rus Lukoil, prezent şi pe piaţa din România, a semnat luni un acord privind vânzarea rafinăriei sale de la Odesa (Ucraina) către Vetek Group. Rafinăria Lukoil de la Odesa are o capacitate de procesare de 3,9 milioane tone pe an dar era în conservare de la finele lui 2010. Compania a precizat că decizia face parte din strategia sa de restructurare a activelor sale internaţionale din domeniul rafinării. Lukoil a precizat că Vetek, un trader de gaze naturale deţinut de omul de afaceri ucrainean Serghei Kurchenko, va prelua 99,6% din acţiunile rafinăriei de la Odesa, dar nu a oferit detalii referitoare la termenii financiari ai tranzacţiei.

Tag Cloud