Japonia: un distribuitor de electricitate îi plătește pe consumatori pentru a pleca de acasă la orele de vârf de consum

Japonia linii electrice

Producătorul și distribuitorul japonez de energie electrică Kansai Electric Power (Kepco) va începe să le distribuie clienților săi cupoane de reducere la cumpărături într-o serie de lanțuri de magazine partenere pentru a-i stimula să-și părăsească domiciliile și să se ducă la shopping în timpul orelor de caniculă, când consumul de energie electrică se află la niveluri maxime, în special din cauza instalațiilor de aer condiționat.

Vara trecută, pentru a face față cererii de curent electric în orele de caniculă, Kepco se putea încă baza pe energia electrică produsă de cele două reactoare ale centralei sale nucloeare Oi, din prefectura Fukui. Însă în septemhrie 2014, cele două rectoare au fost oprite pentru lucrări de modernizare solicitate de noua autoritate de reglementare în domeniul energiei nucleare din Japonia, scrie Les Echos.

De atunci, cele două reactoare au rămas oprite, ca, de altfel, toate celelalte 48 de reactoare atomice ale țării. Această reducere semnificativă a capacității de producție i-a determinat pe cei de la Kepco să încerce să-i "plătească" pe sutele de mii de clienți consumatori de curent din portofoliul propriu pentru ca aceștia să consume mai puțină electricitate.

Compania japoneză de utilități se teme că valul de caniculă prin care va trece Japonia în intervalul iulie-agust va majora dramatic consumul, cu riscul apariției unor întreruperi de alimentare în rețele. Kepco furnizează electricitate într-o serie de orașe importante ale Japoniei, cum ar fi Osaka, Kobe sau Kyoto.

În intervalul respectiv, instalațiile de climatizare din locuințe, întreprinderi și clădiri de birou fac să explodeze cererea de electricitate. Săptămâna trecută, cererea de energie electrică urcase deja până la 88% din capacitatea de producție a Kepco.

În încercarea de a limita consumul de curent, Kepco va începe pe 22 iulie, o campanie menită să-i determine pe clienții săi să își părăsească domiciliile la orele cele mai sensibile pentru rețeaua sa de distribuție. Astfel, de fiecare dată când va anticipa un risc de pană de curent, din cauza creșterii masive a consumului în raport cu producția, Kepco va distribui prin e-mail cupoane de reduceri la cumpărături în 300 de magazine partenere, valabile între orele 13 și 16. Cupoanele vor fi trimise unui număr de 800.000 de gospodării care dispun de contoare inteligente de măsurare și gestionare a consumului de electricitate.

În acest scop, Kepco a încheiat parteneriate cu marele lanț de supermarketuri Aeon, precum și cu retailerii de electronice Edion și Joshin Denki.

Kepco speră că măcar o parte dintre consumatori vor fi seduși de cupoanele de reduceri și își vor închide aparatele de aer condiționat și celelalte electrocasnice pentru a se duce la cumpărături în mall-uri climatizate. Dacă campania se va dovedi un succes, Kepco are în plan extinderea acesteia și către alți clienți casnici, pe lângă cei cu contoare inteligente, vizând să atingă un număr total de consumatori care, însumat, consumă 30% din energia electrică produsă de companie.

În Europa, în aprilie anul trecut, Rețeaua Europeană a Operatorilor de Sisteme de Transmitere a Electricității (European Network of Transmission System Operators for Electricity - ENTSO-E), din care face parte și operatorul sistemului energetic național românesc, Transelectrica, au propus scoaterea automată și unilaterală din funcțiune, de către operatori, a electrocasnicelor consumatorilor, pentru asigurarea securității sistemelor energetice europene în momentele cu producție slabă, cauzate de ieșirea din funcțiune, din cauze naturale, a capacităților regenerabile.

Propunerea a fost înaintată de către ENTSO-E Comisiei Europene. Potrivit acesteia, producătorii vor fi obligați să instaleze pe obiectele electrocasnice fabricate de ei, precum frigidere sau mașini de spălat, dispozitive care să permită operatorilor de rețele electrice să reducă treptat cantitatea de curent electric care le alimentează pe acestea sau chiar să le scoată de tot din funcțiune, pentru a preveni penele de curent, în situații precum cele descrise mai sus, în care facilitățile de energie regenerabilă nu produc. În replică, producătorii de electrocasnice și asociațiile de consumatori au avertizat că o astfel de măsură ar fi exclusiv în avantajul operatorilor de rețele electrice, clienții acestora urmând a avea cel mai mult de suferit.