Primăria Capitalei pregătește terenul pentru "stimularea" achiziționării de mașini electrice de către taximetriști

2013-nissan-leaf-electric-car-tested-as-taxi-in-new-york-city-april-2013 100425663 l

Locuitorii Capitalei ar putea beneficia în viitor de servicii de taxi mai puțin poluante, companiile din domeniu urmând a fi "stimulate" (sau mai degrabă obligate) să achiziționeze mașini electrice. Cel puțin așa susține Primăria Municipiului București (PMB), într-un comunicat de presă menit a nega informațiile potrivit cărora intenționează să achiziționeze vehicule pentru transport public electrice.

Singura problemă este cine va suporta costurile acestei investiții. Probabil că toți locuitorii Bucureștiului, care vor plăti din taxe și impozite atât investițiile în stațiile de alimentare, cât și "stimulentele" acordate companiilor de taxi pentru reînnoirea parcului auto cu mașini electrice (acestea fiind mult mai scumpe decât cele convenționale).

Așa cum scria Energy Report în urmă cu 4 luni, chiar dacă în România în 2012 erau înregistrate doar 44 de automobile electrice, Primăria Capitalei este decisă să investească în amenajarea a 24 de locuri de parcare în vederea implementării a 6 module de stații de alimentare a automobilelor electrice în cadrul Proiectului-pilot de incurajarea dezvoltării și susținerii automobilului electric, pe Bulevardul Unirii, vis a vis de strada Anton Pan. Se pare că, cel puțin în ceea ce privește acest proiect pilot, Primăria a reușit să externalizeze costurile aferente construcției stației de alimentare, suportându-le doar pe cele aferente amenajării parcării. Cel puțin așa susține comunicatul, care anunță că prima stație de alimentare a vehiculelor electrice din Capitală destinate transportului public și privat va fi realizată printr-un parteneriat cu un investitor care va suporta costurile aferente.

"În urma experienței acumulate în urma acestui proiect pilot, municipalitatea va demara un proiect mai amplu privind stimularea vehiculelor electrice în Capitală, în special a vehiculelor taxi, pe principiul utilizării la capacitate maximă a investițiilor private", mai susține PMB.

Municipalitatea argumentează aceste demersuri prin faptul că "în aproape toate marile capitale se pune problema realizării unei flote de mașini ecologice, în special pentru transportul urban, fiind avute în vedere inclusiv vehiculele pentru transport în regim de taxi".

Scump, doamnă, scump!

Cu alte cuvinte, PMB ar dori, după "principiul utilizării la capacitate maximă a investițiilor private" ca autovehiculele, dar și stațiile de alimentare să fie achiziționate de companiile din sectorul privat.  "În acest sens, reamintim că vehiculele taxi sunt deținute de către operatori, în baza unei investiții proprii a acestora, și, în nicio situație, acestea nu sunt achiziționate de către autoritatea locală", ține să precizeze PMB. Numai că nicio companie de taxi-uri nu-și va asuma această investiție în totalitate, foarte probabil urmând a solicita o subvenție considerabilă din partea statului, care să acopere diferența dintre prețul unui autovehicul electric și cel al unuia convențional.

Cine investește în stații de alimentare pentru 16 vehicule electrice?

La fel și în ceea ce privește stațiile de alimentare. Ce sens ar avea ca un investitor privat să finanțeze astfel de stații în absența unor stimulente, în condițiile în care în România erau înregistrate în 2012 doar 44 de autoturisme electrice? Dintre acestea, 28 erau Renault Fluence Z.E., testate la centrul tehnic RTR din Titu alimentate de la stații Schneider Electric, în valoare de 40-50.000 de euro fiecare. Cu alte cuvinte, rămân 16 autoturisme electrice pentru restul țării. Chiar dacă toate ar fi în București, parcarea în care vrea să investească primăria capitalei are o capacitate mai mare decât numărul de astfel de vehicule aflate în circulație. Iar cum parcarea va servi 6 module de spații de alimentare, rezultă o stație de alimentare la 2,6 mașini. 

Raportul de specialitate: pana în 2030 toate autovehiculele noi vor fi propulsate complet electric?!

Per total în România mai sunt înregistrate 5 Mitsubishi i-MiEV, 2 Citroen C-Zero și  2 Nissan Leaf, cel mai bine vândut model electric din piața internațională, cu circa 50.000 de exemplare în ultimii doi ani. Pe plan mondial se vând anual peste 50 milioane de autoturisme cu motor convențional. Mai există și pasionați care și-au modificat mașinile, acest lucru explicând existența în România a unui Opel Corsa electric, a unui Citroen Saxo sau a unei Mazda 121, dar și a unui Oltcit și a unui Trabant, toate electrice.

Interesante sunt premisele de la care pleacă Raportul de specialitate care însoțește proiectul de hotărâre. Acesta precizează că "după ultimele progrese în domeniul acumulatorilor și având în vedere creșterea prețului petrolului și prognoza, în creștere, pentru anii următori, se estimează că cel târziu în 2020, 90% din autovehiculele noi până la 3,5 t. produse vor fi electrice, iar pana în 2030 toate autovehiculele noi, inclusiv autocamioanele, vor fi propulsate complet electric"?!

Comisia Europeană și-a propus ca până în 2020 să împânzească străzile din UE cu mașini electrice, pentru România stabilind o țintă de 10.000 de puncte de alimentare.